Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Bøjlespørgsmål
brevkassespørgsmål af
Markus
17 år
Hej,
Jeg skal have bøjle på her på tirsdag. Jeg har allerede fået limet det første sæt af togskinnerne på for nogle dage siden, og går rundt med elastikker der skal sprede mine kindtænder en smule først.
Mit spørgsmål er dermed; Hvorfor passer mine kindtænder ikke rigtigt sammen mere? Når jeg tygger sammen, kan jeg mærke at mine kindtænder rammer hinanden før alle de andre tænder. Det gør ondt at bide sammen, siden at tandkødet er så ømt. Jeg ville gerne vide om dette er normalt, eller om jeg burde spørge ind til dig til mit næste orthodontist besøg.
Tak for hjælpen

Svar:
Hej dreng 17 år
Tak for dine spørgsmål om bøjler.
Det første spørgsmål er enkelt at svare på: når du får sat togskinner på, begynder tænderne med det samme at flytte på sig. Og det betyder, at du kan mærke, at dine tænder ikke længere passer sammen, som du er vant til. Det er noget, du vil komme til at mærke hver gang du får ændret på dine togskinner. Det er ofte sådan, at tænderne og tandkødet reagerer mest lige når du har fået en ny slags bøjler på - som nu hvor din behandling lige er startet. Forstået på den måde, at dine tænder, tandkød og kæber vænner sig til, at der er noget, der trækker i dem.
Det er meget forskelligt, hvor meget den enkelte mærker det at have bøjler på tænderne. Nogen får så ondt, at de har svært ved at spise i 1-2-3 dage, hver gang tandlægerene har ændret på bøjlerne. Andre får meget mindre ondt. Nogen får næsten ikke ondt.
Man kan ikke vide på forhånd, hvem der får mest ondt. Så dine tandlæger ved ikke, hvordan det mærkes for lige præcis dig, med mindre du fortæller om det.
Jeg vil helt klart foreslå dig at snakke med dem, der arbejder med dine bøjler - det gælder både klinikassistenter og tandlæger - om, hvordan du har det med bøjlerne. Hvis du er een af dem, der får ondt hver gang, så kan de måske mindske ubehaget ved at lave lidt mindre ændringer ved bøjlerne eller ved at vente lidt længere før de skifter eller strammer bøjlen, end de normalt gør. Da jeg rettede tænder, havde jeg en aftale med en række af børnene om, at de selv sagde til, hvis de kunnne mærke, at bøjlen strammede for meget.
Du kan også gå over til din tandlæge, når du har ondt. Fortæl dem om det og spørg, om de kan hjælpe dig. Alt tandplejepersonale, der arbejder med børn og unge er vant til, at bøjlerne giver nogle børn og unge problemer. Og de bør kunne hjælpe dig - i det mindste med at høre, at du har problemer. Måske også med at løsne bøjlen lidt.
Held og lykke med bøjlebehandlingen.
Niels Hansen, tandlæge