Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Bøjle og gule tænder

brevkassespørgsmål

Bøjle og gule tænder

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Hej med dig :)

Jeg har haft bøjle på, togskinner, i godt 1 år nu, og har utrolig gule tænder. Jeg ved ikke helt præcis hvad det betyder at have gule tænder, ud over det ikek skulle være så godt, og er rigtig grimt. Jeg har fået instruktioner i hvordan jeg børster dem ordenligt, men jeg syntes ikke rigtig, at det har hjulpet. Hvad ville det bedste være? At få fjernet bøjlen, så jeg kan børste dem ordenligt, eller at beholde min bøjle på, og få gule tænder, og så evt. bruge whitening når jeg bliver ældre? Jeg bruger tandpasta med flour 1100 ppm F og mundskyl (uden alkohol). Jeg mener helt klart at jeg gør hvad jeg kan, for at passe på mine tænder, men jeg følger ligesom ikke, at det giver pote. Hver gang jeg drikker noget med syre, skyller jeg munden med vand, for at undgå syreskader.

Jeg håber du kan hjælpe mig!

Svar:

Hej dreng 13 år

Tak for dit spørgsmål, jeg kan forstå, at du er utilfreds med farven på dine tænder.

Det er svært for mig at svare helt nøjagtigt på, hvordan det er med dine tænder, for jeg har jo ikke set dem. Derfor er mit første råd til dig at stille de samme spørgsmål, som du har skrevet til mig, til dine tandlæger. De burde kunne svare dig.

Og så kan jeg skrive noget generelt om gule tænder og bøjler, som jeg håber du kan bruge til at tænke over og måske stille flere spørgsmål ud fra.

Det er mest almindeligt at have tænder, der ikke er helt hvide. Prøv at se på dine kammeraters tænder på samme måde som du ser på dine egne, så tænker jeg du vil opdage, at der er andre end dig, der har gule tænder. Og tændernes farve har ikke noget at gøre med, hvordan de er.

Din tandfarve har du fået på samme måde som din øjenfarve og din hårfarve - fra dine arveanlæg. Og ingen af farverne kan du ændre permanent på. Jeg ved godt man kan farve sit hår og få kontaktlinser til øjnene, men det er jo ikke noget permanent. Man kan blege tænder, ja. Men blegningen holder ikke ret længe og du risikerer at dine tænder tager skade af blegningen. Så det kan jeg ikke anbefale dig.

Man kan ændre tandfarve ved at få lavet kroner med en anden farve. Men det er noget, der tidligst kan foregå, når du er helt voksen. Og det er dyrt. Og det betyder at man skal bore i alle tænderne. Og da ingen fyldninger eller kroner i tænder holder evigt, så skal du regne med at have alle kronerne skiftet ca. hver 10 år. Det kan jeg heller ikke anbefale dig.

Du spørger om ikke man kan fjerne bøjlerne og gøre noget og sætte bøjlerne på igen? Jo man godt tage bøjlerne af. Men dels kan man jo altså ikke lave om på tandfarven, selv om bøjlerne er taget af. Dels tror jeg ikke du kan få din tandretningstandlæge til at tage dem af og på igen. Det tager lang tid og hjælper ikke på noget.

Du skriver, at du børster dine tænder godt. Det synes jeg også, du skulle spørge tandlægerne om. For hvis du nu alligevel ikke gør det helt godt nok, så tænderne har bakterier siddende på sig, så ser de mere gule ud end ellers. Så bed dine tandlæger se rigtig godt efter, om du børster dine tænder helt rene. Eventuelt at give dig en såkaldt tandrensning, så kan du se om farven bliver anderledes.

Som du kan høre af mine svar, så tænker jeg ikke, at der er noget, du nemt kan gøre ved din tandfarve. Men som sagt har jeg ikke set dine tænder. Og derfor vil jeg også til sidst bare gentage, at det rigtige sted at stille spørgsmålene er hos din tandlæge. Du har jo både en bøjletandlæge og en almindelig tandlæge. Fortæl dem, at du er ked af din tandfarve og spørg dem begge om de eller du selv kan gøre noget ved det.

Og så kan det altså være, at du kan blive nødt til at acceptere, at dine tænder har den farve, de har.

Hvis du bladrer langt tilbage i brevkassen, så kan du finde en række svar om andres tandfarver. Måske står der noget mere der, som du kan bruge.

Held og lykke med at finde ud af det.

Niels Hansen, tandlæge

nielshansens billede
Niels fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål