Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Bøjle af før tid?

brevkassespørgsmål

Bøjle af før tid?

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 8 år 9 måneder siden

Hej

Jeg har haft bøjle på i 1 år og 5 måneder, og det er sat til jeg cirka skal have på i 2 år. Grunden til jeg skulle have bøjle på var, at jeg manglede to tænder ved siden af mine fortænder. Lige nu sidder mine tænder helt lige, og jeg har fået skubbet mine tænder sådan, at der er plads til at blive sat nogle plantater ind. Jeg ved selvfølgelig godt, at man først kan få sine rigtige plantater når man er omkring 22-25 år. Mine inden jeg bliver det skal jeg have nogle middel og tidig have nogle falske falske plantater. Nu kommer mit spørgsmål: Om jeg godt kan bede om at, få min bøjle af nu? For jeg er godt og grundig træt af den? Mine tænder sidder jo helt lige nu, og mangler bare plantater? Kan jeg det?

-- A

Svar:

Hej --A

Tak for dit spørgsmål. Meget enkelt kan dit spørgsmål besvares med et: "du bestemmer". Men - og der er jo tit et "men": du er nødt til at have dine forældre med på råd, når du er under 15 år. Og så er spørgsmålet jo, om det er helt sikkert, at resultatet er godt nok nu.

Det er kun din bøjletandlæge, der kan fortælle dig, hvordan det vil være, hvis du bestemmer dig til at få bøjlen af nu. Jeg tænker, at du bør tænke dig rigtig godt om, før du bestemmer det. Og for at du kan det, så er du nødt til at indhente noget viden - både fra dine forældre og fra din bøjletandlæge. Og altså vente med at bestemme dig, til du har fået svar på dine spørgsmål.

Det jeg kan gøre her i brevkassen er at give dig noget viden, som du kan bruge til at stille spørgsmål ud fra.

Du har helt ret i forløbet, som du beskriver det. Når du får dine togskinner af, skal du først have en slags holde-bøjle, som du kan tage af og på (ganebøjle). Den skal du bruge hele tiden. Den er lavet med 2 falske tænder, så man ikke kan se, at du mangler de to tænder. Efter et stykke tid vil du sandsynligvis få tilbudt at få en fastsiddende "bro" til hver manglende tand. Broen er en enkelt tand med 2 stykker metal strittende ud til siderne, som passer til nabotænderne. Den limes fast bag på nabotænderne, så andre ikke kan se, at du mangler tænder. Hvis du er heldig og passer godt på broerne, holder de måske til du skal have lavet dine implantater.

Implantaterne er en slags kunstige metal-rødder. Din tandlæge borer et hul i kæben og derefter skrues implantatet op i hullet og vokser fast. Et stykke tid efter operationen kan din tandlægen lave en krone på hver rod. Først da er du helt færdig med behandlingen af dine manglende to tænder.

SÅ...hvis det skal kunne lade sig gøre at sætte 2 implantater ind i din kæbe, skal der være plads nok i til dem. Selv om du tænker, at dine tænder står pænt nok for dig, så er det ikke sikkert, at der er plads nok endnu. Hvis du bestemmer, at du vil have dine togskinner af nu - og hvis der så er for lidt plads til implantaterne, så skal du enten have bøjler på igen lige før implantaterne - eller også må du opgive at få implantaterne.

På den ene side har du ret til selv at bestemme - men dine forældre har også ret til at bestemme noget - så længe du er under 15 år. Men det er selvfølgelig sådan, at hvis du ikke vil fortsætte, så kan hverken dine forældre eller din tandlæge tvinge dig til det. Men du risikerer, at tandretnings-resultatet ikke er så godt, at du kan få implantater. Og hvis du selv har afbrudt behandlingen, kan det være, at du mister retten til at få en ny tandretning før implantaterne. Og så er det dit eget problem - også økonomisk - at du mangler 2 tænder.

Derfor vil jeg råde dig til at starte med at snakke med dine forældre om, hvor træt du er af din bøjle. For at finde ud af, hvor du har dem henne. Om de vil støtte dig med at få bøjlen af i utide. Eller hvad de synes. Jeg tænker, at du selv må finde ud af, om du VIL af med bøjlen nu - uanset hvad det koster dig af andre problemer?

Derefter tænker jeg, at det vil være en god ide at booke en tid til en samtale med bøjletandlægen. En tid hvor dine forældre kommer med. Der må du så forklare dit problem med bøjlen og spørge om du kan få den af nu og om det vil betyde problemer for behandlingen. Du skal have dine forældre med, så I får spurgt om alle tingene og bagefter kan snakke om, hvad det var I fik at vide.

Du skal vide, at der kan være andre ting ved dit bid, der ikke er helt OK, selv om du synes tænderne sidder pænt. Hvis tænderne ikke passer helt til hinanden, så flytter de sig lettere, når du får bøjlerne af. Og så kan det være, at der ikke er plads til implantaterne.

Det kan jo også være, at du har helt ret i, at det er OK nu. Men at bøjletandlægen bare tænker, at resultatet kunne blive endnu bedre, men uden at det betød noget for dit bid eller for implantaterne.

Der er kun een måde du kan finde ud af det på. Og det er ved at tale med tandlægen. Og når du er under 15 år skal du have dine forældre med på råd.

Held og lykke med at finde ud af det.

Niels Hansen, tandlæge

nielshansens billede
Niels fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål