Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Bøjle af
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej! Jeg skal have min bøjle af om en uge.. Men jeg er IKKE tilfreds, jeg har stadig lidt overbid.. Jeg ved godt, at ens tænder ikke kan blive perfekte men... :'( Jeg vil så gerne bare være tilfreds. Jeg skal derefter have en nattebøjle retter den tænderne, eller hvad gør den? Kan du fortælle mig lidt om det? - Anna

Svar:
Hej Anna
Tak for dine spørgsmål, som jeg ikke kan svare konkret på - det kræver at jeg ser dine tænder og får at vide hvilken slags nattebøjle osv.
Men jeg kan selvfølgelig gætte lidt...
Allerførst vil jeg sige til dig, at den rette at spørge jo er din tandretningstandlæge. Stil de samme spørgsmål og bed om en forklaring. Det bør han / hun kunne svare på.
Og så til gætteriet:
Den ene ting er, at tænderne og kæberne er lavet til at man skal have en lille smule overbid. Det er svært at sige nøjagtigt hvor meget - det kommer an på tændernes størrelse og tykkelse og hvordan de er vinklet i kæberne - men omkring 2 mm. Hvis det bliver mindre, kan kan man ikke lave dit bid, så det er stabilt.
Den anden ting er det med, hvad "nattebøjlen" gør. Det kan jeg faktisk ikke svare på, idet der findes ret mange forskellige "nattebøjler".
Jeg tænker, at det er en bøjle der sidder i ganen. Og at den ikke kun skal bruges om natten, men snarere 24 timer i døgnet - ihvertfald i starten. Og meningen er, at den skal holde dine tænder fast der, hvor de nu står.
Nogen ganebøjler kan godt ændre lidt på overbiddet. Men jeg tænker, at det er for sent nu for dig, fordi du fortæller du er 18 år gammel. Så er man faktisk stort set færdig med at vokse i kæberne. Og så er det kun tænderne der kan flyttes og ikke længere kæberne. Og når man retter overbid, så er det både tænderne og kæberne, der flyttes med.
Men altså, som du kan se, så er det en del gætteri fra min side. Den rigtige at spørge er din tandretningstandlæge.
Fortæl hvad du er utilfreds med eller bekymret for, hør hvad svarene er og stil nogle flere spørgsmål, når ru har tænkt over svarene. Det kan være en god ide at tage en god ven eller veninde eller voksen med til både at stille spørgsmål, lytte og kunne snakke med bagefter.
Held og lykke med at blive glad for dine tænder.
Niels Hansen, tandlæge