Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Bøjle.
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej :-) - jeg er en pige på 15 år som er vildt træt af sine tænder. jeg har meget lidt overbid som ikke provokere mig men derimod har jeg nogle hjørnetænder både i over og undermund som jeg er ved at få spat af det er nogle tænder mig og mine 3 ældre søskende alle sammen har. det er som om der ikke er plads til dem og derfor bliver det skubbet frem i forhold til de andre? så de andre tænder er bagved den jeg synes det er utroligt grim.. og irreterende.. - jeg har snakket med min tandlæge om bøjle da det er noget som jeg generelt virkelig gerne vil have! men fik svaret at det ville ødelægge mine tænder og få mine fortænder til at krydse over hinanden og alle de andre skæve tænder ville rette sig ind med min alder - og det var jeg forståelig for indtil at jeg kom til at tænke på at mine 3 søskende som er 25, 30 og 31 stadig har de tænder? så de har altså ikke rettet sig ind med alderen - det har både gjort mig ked af det og sur fordi jeg vil virkelig ikke have dem! men jeg vil heller ikke ødelægge mine fortænder.. så jeg kom til at tænke på om man ikke bare kan få såen en ' natbøjle ' eller bøjle kun på i siden? - eller ville det gøre det samme.. og har du andre forslag? jeg vil bare gerne have de tænder væk!

Svar:
Hej Pige 15 år
Tak for dine spørgsmål om bøjle. Jeg kan forstå, at du er meget træt af, hvordan nogle af dine tænder sidder i munden og ser ud.
Det er svært for mig at vide, om jeg svarer korrekt på dine spørgsmål, fordi jeg ikke har set dine tænder. Men jeg kan svare dig med noget viden, som jeg håber du kan bruge.
Det lyder som om det er dine hjørnetænder, der ikke er plads til. De er spidse og når der ikke er plads til, at de kan komme helt ind i tandbuen, så sidder de ligesom "udenpå" de andre.
Til dit spørgsmål, om der ikke er en "natbøjle" eller en bøjle bare på siden, som kan rette op på det, må jeg skuffe dig og svare nej. Du skal sandsynligvis have behandling med  "togskinner" på alle tænderne i overkæben og underkæben i omkring 1½ år. Og derefter skal du regne med at bruge en ganeplade til at holde på tænderne foroven i 2 år og en lille metaltråd limet på fortænderne forneden, som bør sidde til du er 21 år.
Det er en stor behandling, men jeg forstår ikke det, du har fået at vide, at det vil ødelægge dine tænder og gøre dine fortænder skæve. Hvis du passer bøjlen og dine tider hos tandretningsspecialisten godt nok og børster tænderne rene undervejs skulle der ikke ske noget forkert. Jeg vil også tro, at hvis dine hjørnetænder ikke har mast sig på plads når du er 15, så vil der ikke blive bedre plads, når du bliver ældre. Som du skriver om dine søskende.
Du har 2 muligheder for at få rettet tænderne:
Den ene er at booke en tid hos en tandretningsspecialist i din kommune (IKKE den almindelige tandlæge). Jeg vil foreslå dig at tage dine forældre eller en anden voksen med.  Forklar specialisten hvad du er træt af. Du har ret til at få en specialistvurdering og en ordentlig forklaring om, hvordan tænderne kan rettes.
Du har ret til at få gratis tandretning, hvis dine tænder er skæve på en måde, så du kan tage skade af det som voksen. Det er specialisten, der skal vurdere det. Og du har ret til at få tingene forklaret på en måde, så du kan forstå det.
Hvis din kommunale specialist siger nej til at rette dine tænder, er der fordi der ikke er noget sundhedsskadeligt i vejen. Specialisten har også pligt til at fortælle dig, hvor du kan finde en privat specialist, der kan rette dine tænder og til at fortælle dig, hvordan de kan rettes og hvad det vil koste.
Du skal være forberedt på, at en tandretningsbehandling hos en privat specialist kan koste op imod 35.000 kr. Du kan ikke få tilskud, så du skal selv (eller dine forældre) betale det hele.
Held og lykke med at finde ud af det med tænderne.
Niels Hansen, tandlæge