Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
bøjle
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej, jeg har skæve fortænder og jeg skal ikke have bøjle på men er bare træt af at jeg skal rende rundt med skæve tænder fordi det ser så dumt ud. Hilsen pigen :-)

Svar:
Hej Pige 12 år
Tak for dit spørgsmål. Det må være træls for dig, at du er ked af dine tænder.
Jeg vil foreslå dig allerførst, at snakke med dine forældre om det. Jeg tænker det er vigtigt, at I ved hvad I hver især tænker. Og at du finder ud af, om dine forældre vil støtte dig i dit ønske om at få rettet dine tænder.
Og så kan jeg give dig nogle oplysninger, du måske kan bruge:
Den ene oplysning er, at du ikke er færdig med at vokse i kæberne endnu. Og derfor kan det godt være, at dine tænder helt af sig selv kommer til at sidde pænere, når du er færdig med at vokse. Det er du om 4-5 år.
Det løser selvfølgelig ikke dit problem lige nu. Jeg tænker du har 2 muligheder, du kan undersøge:
Få dine forældre til at bestille tid til en konsultation hos en specialist i den skoletandpleje, du hører til. Du skal kunne forklare specialisten, hvad det er ved dine tænder, du har problemer med. Du skal have dine forældre med. Det fortæller specialisten, at det er vigtigt for dig.
Du skal vide, at Sundhedsstyrelsen har lavet regler for, hvornår børn må få rettet deres tænder gratis. Og reglerne skal specialisten rette sig efter. Reglerne siger, at der skal være mere i vejen med tænderne, end at de er skæve. Det er fordi bøjler er dyre. Og det er fordi tænder kan tage skade af at blive rettet. Derfor skal både du og specialisten tænke jer godt om.
Det betyder altså, at du ikke har ret til at få rettet dine tænder, bare fordi de er skæve. Men du har ret til at få en vurdering af dine tænder. Og du har ret til at få en ordentlig forklaring på hvorfor - eller hvorfor ikke - du kan få rettet dine tænder.
Hvis du ikke kan få dine tænder rettet af skoletandplejen, er der en anden mulighed. Du kan få rettet tænder hos en privat specialist. Du skal regne med at det koster et sted mellem 25.000 og 35.000. Så du skal finde ud af, om det er så mange penge værd for dig. Og om du har pengene. Og så skal du have fundet en specialist og bestilt en tid. Du skal også have dine forældre med der.
Held og lykke med de skæve tænder.
Niels Hansen, tandlæge