Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Bøjle

brevkassespørgsmål

Bøjle

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej

Jeg er en pige på 14, og er meget utilfreds med mine tænder, fordi de er skæve.

For et par år siden, fik jeg tilbudt bøjle, men fordi nogle af mine venner sagde at det ville gør ondt var jeg bange for det, jeg var også bange for at blive drillet i skolen så jeg takket nej.

Men nu vil jeg gerne have bøjle på og fortryder inderligt, at jeg ikke tog imod tilbudet.

Jeg vil nu spørger om jeg gerne må få bøjle på, da jeg virkelig har fortrydt det.

Mvh mig

Svar:

Hej pige 14 år

Tak for dit spørgsmål om bøjler til dig. Ja, man kan godt nogen gange komme til at fortryde noget.

Reglerne om bøjlebehandling er sådan, at hvis du har fået tilbud om behandling og sagt nej, så er din tandpleje ikke forpligtet til at tilbyde dig behandling nu. Men der er jo kun een måde at finde ud af det på: du må booke en tid hos bøjletandlægen.

Tænk dig rigtigt godt om, snak med dine forældre og venner, skriv ned på et stykke papir, hvad der er grundene til at du nu gerne vil have rettet tænder (har du problemer med tænderne) og skriv de spørgsmål om behandlingen ned, som du gerne vil have svar på. Tag dine forældre med til bøjletandlægen, så de også kan spørge og høre svarene og så I kan snakke om det, når I er kommet hjem igen.

Det afgørende for bøjletandlægen er vurderingen af din nuværende tandstilling. Altså ikke hvordan det var da du fik tilbuddet i sin tid og sagde nej. Men hvordan din tandstilling er i dag. For det bøjlespecialisten skal se på er, om du kan tage skade af din tandstilling hvis du ikke får rettet tænder. Og det kan godt være, at din tandstiling nu er sådan, at du ikke kan få et tilbud om behandling. Men du er nødt til at spørge.

Og du skal naturligvis kunne argumentere for, hvad der generer dig ved dine tænder som de er nu - og så håbe på, at specialisten vurderer, at tandstillingen kan give dig problemer senere i livet. Det er ikke det, at noget er skævt eller ikke så pænt, der er det vigtige for specialisten. Men risikoen for problemer for dig senere i livet. Og det er noget som kun specialisten kan vurdere.

Mit råd til dig er, at du skal tænke dig rigtig godt om før du beslutter, hvad du vil. Prøv at gå baglæns i tandbrevkassen og læs de mange spørgsmål om bøjler. Der er rigtig mange spørgsmål, som ligner dit - børn som er ulykkelige på grund af deres tandstilling og har fået nej til bøjler hos tandlægen. Og så er der lige så mange spørgsmål fra børn, der har bøjler og nu er ulykkelige på grund af bøjlerne og vil have dem af for næsten enhver pris.

Det ser ud til, at togskinner for mange opleves som (alt for) langvarigt, ubehageligt, smertefuldt, generende osv. at have på - og når du er 14 år er det næsten helt sikkert togskinner, der skal til for at rette dine tænder - hvis de kan blive rettet. Togskinnebehandling tager oftest mellem 1 og 2 år, nogen gange længere. Der er også nogen bøn og unge, som ikke synes togskinnerne generer. Og nogen hvis tænder tager skade af bøjlerne, det kan dreje sig om alt muligt fra hvide pletter på tænderne, huller i tænderne, tandkødsbetændelse, skader på tændernes rødder og så altså også muligheden for at det opleves så ubehageligt at have bøjlerne på, at børnene vil have dem af, selv om behandlingen ikke er færdig og tænderne så bare er skæve på en ny måde.

Der er umuligt for mig at sige noget om, hvordan det vil være for dig. Det kan din bøjletandlæge heller ikke. Men du kan få mere at vide, hvis du spørger og hører efter svarene.

Hvis din bøjletandlæge siger, at du ikke kan få gratis bøjlebehandling, bør han/hun forklare dig, hvordan du kan få rettet dine tænder imod betaling hos en privat tandlæge. Og hvad det koster.

Held og lykke med at finde ud af det.

Niels Hansen, tandlæge

nielshansens billede
Niels fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål