Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Bøjle
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej
jeg skal have bøjle på her om to uger er vildt nervøs
min søster siger det gør ondt men hvorfdan ondt gør det

Svar:
Hej pige 12 år
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at du tænker over, hvordan det bliver for dig at få bøjle på.
Det er helt umuligt for mig at kunne svare på, hvordan det præcist bliver for dig. Jeg kan fortælle dig, at langt de fleste jeg kender til, synes det er OK. Det er normalt ikke det at få bøjlen på, der gør ondt. Men det er det at have den på, der gør ondt. Fordi den hiver i / trykker på tænderne. De fleste jeg har spurgt siger, at det er værst, når man lige har fået den på. Og så gør det ondt bagefter at man har fået strammet den / skiftet noget ud.
Jeg kender børn og unge, der ikke syntes, at noget med bøjlen gjorde ondt, overhovedet. Og jeg kender børn og unge, der syntes alt gjorde så ondt, at de bare ville have den af igen. Og så alle mulige indimellem.
Det handler blandt andet om din egen smertetærskel, altså hvor ondt ting gør på dig. Det kan også handle om hvilken slags bøjle. Nogen bøjler føles meget irriterende for nogle børn og andre bøjler føles irriterende for andre børn. Du ved det først, når du har den på.
Jeg tænker, at du jo kunne spørge ind til, hvor ondt det gjorde (og hvad det var, der gjorde ondt) på din søster. Så ville du få noget mere at vide.
Du kan også gå ned til dine tandlæger og fortælle dem, at du er nervøs og hvad du er nervøs for. Og bede dem forklare dig noget mere om, hvad der skal ske og hvordan det bliver. De er vant til at snakke med børn og unge, der er nervøse eller bange for bøjler og tandbehandling, så jeg tænker at det måske kunne hjælpe dig. Man kan godt bare komme forbi og spørge dem, om de har tid til at snakke lidt med dig.
Jeg vil også foreslå dig at fortælle tandlægerne, at du er nervøs, når du skal have bøjlen på. Så ved de det og så kan de bedre hjælpe dig.
Så mit råd til dig er snak med nogen, spørg nogen, der har prøvet det. Og så kan du jo tænke på, at langt de fleste børn, der får bøjle, klarer det fint.
Niels Hansen, tandlæge