Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Bøjle?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Jeg er en pige der rigtig gerne vil have bøjle på!
Mine to hjørnetænder sidder helt oppe under min overlæbe, så man kan ikke se dem, jeg kan ikke tygge med dem, og de gør ondt.
Det startede med at de voksede ud over mine mælketænder, så jeg fik revet mine to hjørnetænder ud så de nye kunne vokse ned, nu har jeg så været til tandlægen sådan 1 halvt år til 1 år senere og der siger de så at de nye hjørnetænder aldrig kan vokse ned, hvis jeg ikke får bøjle på, men de vil ikke give mig bøjle på.
De siger at mine forældre kan betale det, men jeg bor hos min mor, og hun har været rigtig syg i mange år og har derfor INGEN penge til at betale for en bøjle... hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej pige 14 år
Tak for dit spørgsmål, jeg kan læse på det du skriver, at det betyder meget for dig at få rettet dine tænder.
Det er ikke helt nemt at presse en bøjlebehandling ud af en kommune. Tandlægerne arbejder efter nogle retningslinier, der siger, at de kun må rette dine tænder, hvis de er skæve på en så alvorlig måde, så du kan tage skade af det som voksen. Og som du beskriver det, tænker jeg, at dit problem mest er det, man kalder "kosmetisk" - at det altså "kun" har noget med dit udseende at gøre. Det skal se meget slemt ud (for en tandlæge), før du kan få rettet tænderne, hvis det kun er et kosmetisk problem.
Jeg tænker, at allerførst må du gøre dig klart, at en bøjlebehandling er en langvarig og bøvlet og smertefuld behandling for de fleste. Ofte tager den 1-2 år plus efterbøjler - for nogle resten af livet. Det kan også være nødvendigt at trække tænder ud for at få plads til hjørnetænderne. Er du 100 % klar til det og til at passe alle dine tandlægetider? En anden ting er kvaliteten af din tandbørstning. Bøjletandlægerne ved, at det kan være skadeligt for tænderne at få bøjler på. Specielt hvis du er een, der let får huller i tænderne. Din tandbørstning skal være fuldstændig i top - ellers vil specialisten slet ikke så meget som overveje, at tilbyde dig bøjler.
Når du har er helt afklaret bør du snakke med din mor og forst og fremmest få hende til at forstå, hvor meget det betyder for dig. Dernæst må du finde ud af, om hun vil være med til at prøve at hjælpe dig.
Hvis hun vil hjælpe dig, skal du booke en tid hos een af kommunens specialister i tandretning. Din almindelige tandlæge kan hjælpe dig med at finde ud af hvem det er og hvor det er henne. Bed om at de sætter tid nok af til en ordentlig samtale. Din mor skal med for at kunne støtte dig og for at I kan snakke om det bagefter.
Ved samtalen er det dig, der skal få specialisten til at forstå, hvor slemt du har det med din tandstilling. Det er nemlig din eneste chance for at få gratis bøjlebehandling. Bed specialisten vurdere din tandstilling og dernæst forklare dig og din mor, om du kan få rettet tænderne gratis - og hvordan det kan gøres. Hvis specialisten fastholder, at du ikke kan få tilbudt bøjle, så prøv at finde ud af, hvad en behandling vil koste hos en privat specialist, så du ved det. Og spørg specialisten, om de har nogen gode ideer til, hvordan du kan få det gjort billigere.
Hvis du bor i nærheden af tandlægeskolerne i København eller Aarhus, kan du få din specialist til at henvise dig til behandling der. Du skal selv betale for noget af behandlingen, det dyreste bliver sikkert transporten frem og tilbage een gang om måneden. Men det er stadig noget billigere end at betale hos en privat specialist.
Held og lykke med at finde ud af tingene.
Niels Hansen, tandlæge