Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Avs..

brevkassespørgsmål

Avs..

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 9 år 7 måneder siden

Kære rare tandlæge-Niels ;)

Jeg har i et par dage haft ondt i tandkødet under en af mine nederste fortænder. Det føles virkelig som et sår? Jeg børster bisser 2 gangr dagligt, men må indrømme, at den ene gang om morgenen er blevet misset liiige et par enkelte gange i sommerferien - ups!!

Det er vel ikke et tegn på hul i tanden? Har aldrig haft det før, og vil gerne holde mine bisser clean! ;)

Hilsner og banjomusik herfra :)

Svar:

Hej til dig, der sender mig hilsener og banjomusik

Tak for dit spørgsmål. Hmmm det bliver et gæt: jeg tror du har et sår på tandkødet. Det kunne være noget, der hedder en blist eller en aphte. Typisk et lille hvidt område omgivet af hævet, mørkerødt tandkød. De kommer normalt på et tidspunkt, hvor du enten er på vej til at blive forkølet, er det eller lige har været det. Det har noget med kroppens forsvarssystem at gøre og smitter ikke. De svier / gør ondt i 1-2- uger og forsvinder igen af sig selv.

Prøv at stå lige foran et spejl med godt lys og træk ned / ud i din læbe, så du kan se tandkødet. Tit sidder de helt dernede, hvor tandkødet folder og bliver til indersiden af læben. Du kan Google "aphte" og på nettet finde billeder af sådan nogle.

Hvis det er sådan én, så må du vente på at den går væk af sig selv. Børst tænder omhyggeligt, men pas på du ikke rammer det lille sår. Hvis du begynder at få flere af dem, vil jeg anbefale dig altid at bruge en tandpasta uden sæbe (Zendium). Det kan betyde at du får færre. Nogen synes, at en noget salve fra apoteket hjælper, vistnok mest ved at bedøve tandkødet lidt, så det ikke gør ondt.

Det er ikke sandsynligt at det er et hul i en tand. Det er meget sjældent, der går hul i de nederste fortænder. Og at lade være med at børste et par gange i en sommerferie gør ihvertfald ikke noget!

Der er også den mulighed, at du har børstet lidt for hårdt på tandkødet og kommet til at lave et sår på tandkødskanten. Så er det typisk, at det kun gør ondt, når du børster tænder. Kuren er at børste forsigtigt nogle dage til såret er helet. Derefter kan du børste almindeligt igen.

Et godt råd er at gå hen til din tandlæge og spørge ham eller hende. Fordi du kun kan få et sikkert svar på, hvad det er, hvis du får nogen til at se på det.

Held og lykke med at finde ud af det

Niels Hansen, tandlæge

nielshansens billede
Niels fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål