Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Astma og tænder
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej Niels Jeg har haft astma siden jeg var var omkring 6 år og har taget medicin hver morgen og aften siden men jeg har fået afvide af min tandlæge at jeg har fået syreskader. Jeg spiser ikke særlig mange ting der kan skade mine tænder og drikker næsten aldrig de ting der kan skade mine tænder vi har flere gange haft besøg af tandlæger i klassen der har fortalt om syre skader og jeg følger hele tiden kravende. jeg drikker for det meste et glas vand eller mælk efter jeg har drukket/ spist noget med syre i. Kan det være min astma medicin der gør at jeg får syre skader. Ps. Jeg tager min medicin ved at suge i en inhalator og derefter børste tænder for ikke at få svamp i munden burde jeg i stedet børste tænder suge min inhalator og så skylde mund. Hjælper tandbørstningen stadig selvom jeg har skyllet mund eller forsvinder de der flour ting Hilsen Signe :D

Svar:
Hej Signe
Tak for dine spørgsmål. Jeg kender ikke til børn og unge, som har fået tydelige syreskader alene af at bruge astmamedicin. Men derfor er det jo alligevel svært at svare dig på, om det er sådan for dig - også fordi jeg ikke har set dine tænder eller snakket med dig.
Astmamedicin er lidt surt (lav pH). Når der kommer noget surt ind i munden fjernes der et lille lag af tænderne. Et meget lille lag. Det yderste lag af tænderne bliver en lille smule ru.
I tandpasta er der slibemiddel. Når du børster tænderne med noget, der sliber, så sliber du det ru af. Og det betyder altså, at der går mere af emaljen af, når du børster tænderne lige efter.
Så jeg vil svare "ja" til dit andet spørgsmål! Et godt råd er IKKE at børste tænder lige efter at have spist/drukket noget surt - og det gælder altså også astmamedicin. Dels at du putter inhalatoren godt langt ind i munden, før du skyder. Og at du nøjes med at skylle munden grundigt med vand og tidligst børste tænder nogle timer efter - eller som du skriver - før du bruger din astmamedicin.
Under normale omstændigheder mener jeg ikke, at astmamedicin i sig selv skulle kunne give dig syreskader. Men jeg kan jo se, at du har brugt astmaspray i en del år. Og så er der meget forskel på, hvor godt ens spyt  beskytter imod syreskader. Og det er ikke noget man kan lave om på. Det ligger i arven fra dine forældre. Det kan være, at du har arvet spyt, der ikke beskytter så godt imod syre.
Jeg tænker, du bør snakke med din tandlæge om er, hvor meget skade dine tænder har taget. For een ting er jo det at have syreskader. Noget andet er, om det er så meget, at det har nogen praktisk betydning for dine tænder.
Der tænker jeg, at vi i tandplejen nogen gange kan komme til at råbe "alarm" lidt højere end det egentligt er nødvendigt. Alle menneskers tænder får skader af det, vi putter i munden. Tænderne slides, de modtager farve. Det er helt naturligt. Og hvis det ikke er voldsomt og du holder op med at børste tænder lige efter du tager din medicin - ja så får du måske aldrig problemer med tænderne.
Du spørger om det at skylle lige efter tandbørstningen. Fluortandpasta virker bedst hvis du bruger det 2 gange dagligt og ikke skyller mund lige efter. Så jeg tænker, at den bedste måde for dig vil være at børste tænder en times tid før du tager din astmamedicin og skylle med vand lige efter medicinen. Eller vente nogle timer med at børste.
Men altså - jeg vil foreslå dig at tage forbi tandlægen og få dig en lidt længere snak om disse ting. Tag en voksen eller en ven med, som kan hjælpe dig med at stille spørgsmål og som du kan snakke med om det bagefter.
Held og lykke med tænderne
Niels Hansen, tandlæge.