Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Tandlæge pris

brevkassespørgsmål

Tandlæge pris

brevkassespørgsmål af
Silas
15 år
Oprettet 5 år 5 måneder siden

Hej brevkasse jeg har et 2-3 milimeter mellem mine forreste 8 tænder i både under og overkæben. Jeg har spurgt mine skoletandlæge og de har undersøgt mine tænder flere gange og betaler ikke for at rette mit problem. Jeg vil bare vide hvad det vil koste at få rettet på en privat tandklinnik. Derudover har jeg hørt om "Usynlige" plastik bøgler der sidder rundt om tænderne og bøjler der sidder bag på tænderne er det en mulighed i mit tilfælde? i så fald koster det mere? PS jeg bor i københavnsområdet ved ikke om det har nogen relevans i forhold til prisen

Svar:

Hej

Tak for dine spørgsmål om tandretning.

Prisen på en tandretning hos en privat tandretningsspecialist ligger typisk på 25 - 35.000 kroner. Det er helt umuligt for mig at gætte på, om det du ønsker dig vil være en lille, en stor eller en meget stor behandling. Det afhænger af din tandstilling. Og du har helt ret, der findes flere forskellige slags bøjler til tandretning. De tandfarvede ("usynlige") togskinner koster mere end almindelige togskinner. Og de togskinner, man limer bag på tænderne er også dyrere. Hvor meget dyrere ved jeg ikke.

Jeg tænker den fornuftige måde at finde mere ud af tingene er at bede om en konsultation hos din kommunes bøjletandlæge. Det har du ret til. Og der kan du forklare dit problem og bede om en vurdering af, om dine mellemrum kan rettes og i så fald hvad behandlingen er og hvor dyr den er. Det bør din kommunes bøjletandlæge kunne fortælle dig.

Du skal være forberedt på, at det er ikke sikkert, at dine mellemrum kan rettes væk med bøjle. Hvis der er tale om at du har smalle tænder og brede kæber, kan det godt være umuligt at samle tænderne forrest uden at det går ud over biddet bagest. eller uden at der kommer et meget stort mellemrum mellem fortænderne og kindtænderne. Der er derfor jeg skriver til dig, at det er svært for mig at svare sikkert på i brevkassen her.

Der er andre muligheder for at slippe af med sine mellemrum, som din bøjlespecialist også vil kunne forklare dig om.

Een mulighed er at bygge tænderne ud med et lag plast i mellemrummene. Igen kommer det an på, hvordan dine tænder er lavet. Man kan altid bygge plast på, men måske skal dine tænder bygges så meget ud, at det kommer til at se grimt ud (for brede tænder). Det er forholdsvist nemt at gøre, men det holder ikke ret mange år ad gangen, så hvis du vælger at få gjort det og bliver glad for det, skal du indstille dig på at der skal laves om hvert 5-10 år fordi plasten slides og tager imod farve - og plasten kan ikke tåle at du bider i noget hårdt. Så du kommer til at betale rigtig mange penge for det over et helt liv. Et helt andet problem er, at det er svært at lave, så der ikke kan gå hul under plasten. Hvis der går hul i tænderne, skal der bores noget af tanden - og det kommer på langt sigt til at ødelægge tanden. Så du risikerer altså at svække eller ødelægge dine tænder på langt sigt. Jeg kender ikke prisen på at få bygget tænderne ud med plast - billigere end kroner, men ikke meget.

Det kunne være, at hvis du bad din almindelige tandlæge om en konsultation, så kunne du få vist, hvordan det ville se ud, hvis man byggede ud med plast man kan godt lægge noget på uden at lime det fast, så man kan se, hvordan det ser ud) - måske kan det gøres enkelt og kun nogle få steder.

En anden mulighed er at bygge tænderne ud ved at få lavet kroner. Også her koster det noget - mindst 5.000 kr pr tand. Når man laver kroner sliber man hele det yderstelag af tanden væk for at kunne lave en "hætte" til tanden, der limes fast. Kroner skal også laves om jævnligt resten af livet - typisk hver 10-15 år. Og også her risikerer du at dine tænder på et tidspunkt ikke længere kan repareres. Du bør tidligst få lavet kroner i 18-20 års alderen ellers risikerer du, at tænderne også skal rodbehandles - og så har du virkelig skadet dine tænder.

Både prisen på udbygning med plast og prisen på kroner og på tandretning er noget den enkelte tandlæge selv kan bestemme. Så der kan være meget forskel fra tandlæge til tandlæge. Du må spørge dig for.

Jeg har fuld forståelse for, at du synes, at mellemrummene er et problem. Men jeg tænker, at du risikerer at komme til at fortryde det, hvis du vælger at få lavet store behandlinger. Du risikerer for eksempel, at selv om behandling kan laves, at du så alligevel ikke bliver helt tilfreds. Så har du både brugt mange penge og måske skadet dine tænder for livstid. Og piller man ved tænderne og der sker skader, så hænger du på reparationer resten af livet.

Så mit råd til dig er også, at du overvejer grundigt, om du kunne leve med at dine tænder ser ud som de gør. Er det kun dig, der har et problem med dine tænder? Eller er det så "grimt" at dine venner og familie spørger dig om det eller driller dig med det? Det er ofte sådan, at det man gerne vil have lavet om ved sig selv, det er ikke noget, der betyder noget for andre. Det er ikke sikkert at omverdenen ser dig som drengen med mellemrum. Måske ser de slet ikke mellemrummene.

Så overordnet er det altså sådan, at alt kan lade sig gøre, men at det koster noget - enten i tandsundhed eller i bøvl eller i langvarige behandlinger i en tandlægestol resten af livet - og det koster kassen!

I forhold til det er det gratis for dig at vælge at leve med, at du ser ud, som du gør.

Men start med at få en samtale med din kommunes tandretningsspecialist. Din normale tandklinik kan hjælpe dig med det. Tag eventuelt dine forældre eller en ven med, så I er flere til at stille spørgsmål og til at høre, hvad der bliver sagt.

Du skriver, at du bor i København - en mulighed er også at spørge specialisten om du kan henvises til tandlægeskolen - der er behandling billigere.

Held og lykke med at finde ud af det.

Niels, tandlæge.

nielshansens billede
Niels fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål