Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Tandkød

brevkassespørgsmål

Tandkød

brevkassespørgsmål af
NoName
19 år
Oprettet 5 år 6 dage siden

Hej :)

Jeg står i den situation, at jeg igår aftens lige ville fjerne noget skidt mellem nogle tænder i undermunden.. jeg tager så en tandtråd og bøvler på for at få der fjernet! (Selvfølgelig ikke voldsomt! Men blidt) så begynder mit tandkød at bløde da jeg lige rammer forkert og nu er der en lille smule "luftrum" mellem de to tænder og øv! Hvor har jeg det dårligt over det :( hvis jeg skubber tungen om bag tænderne kan man se ane den i mellemrummet :(

Vil det hulrum forsvinde efter et par dage eller? Jeg er ret ked af at åbne min mund (trods det næsten ikke ses hvis jeg smiler men man kan stadig se det hvis jeg blotter alle mine tænder)

Øv øv dette har lige ødelagt min dag for idag - da det hulrum bestemt ikke pynter  :(

Svar:

Hej

Tak for dit spørgsmål om dit tandkød.

Det er svært for mig at svare dig på, om hulrummet kan gå væk igen. Jeg tænker, at du må bede en tandlæge om at kigge på det.

Som du beskriver det, så tænker jeg, at hulrummet / mellemrummet har været der et stykke tid - men at du først lige har opdaget det. Tandkød laver ikke lige pludselig mellemrum. Og når du fortæller, at det blødte da du rensede med tandtråden, så er det fordi du har tandkødsbetændelse. Det kommer ikke fra den ene dag til den anden.

Mit gæt er at du i en periode ikke har børstet rent i mellemrummet og derfor har haft bakterier siddende, der har lukket mellemrummet, så du ikke så det. Hvis der er noget, der permanent irriterer tandkød, trækker det sig væk fra det. Og det er ikke sandsynligt, at det kommer op igen. Det er helt naturligt at tandkødet trækker sig langsomt tilbage, så mellemrummene bliver større. Det kan du se på folk, der er ældre end dig selv.

Det er svært at give dig et enkelt råd. jeg vil foreslå dig at checke, om du faktisk børster rent. Skrab med en negl på tænderne på overgangen mellem tand og tandkød og også ind i mellemrummene - og kig på neglen: sidder der nu noget hvidt på neglen, så er det fordi du ikke børster rent. Næste skridt er at presse tandbørsten mere ind i mellemrummene og holde den på overgangen mellem tandkød og tand, så du kan mærke tandbørsten rammer tandkødet, mens du børter. Og bagefter eventuelt også bruge tandtråd. Hvis du har tandkødsbetændelse bløder det, når du børster tænder og når du bruger tandtråd. Hvis du børster helt rent, vil tandkødsbetændelsen være væk i løbet af nogle dage og så vil det ikke bløde mere.

Det kan også være tale om at du danner tandsten. Det vil du kunne se eller mærke som en lille ru kant - typisk får man først tandsten bag på fortænderne i undermunden. Tandsten irriterer tandkødet og kan godt fylde et mellemrum helt op. Det skal du have din tandlæge til at fjerne.

Jeg vil selvfølgelig også foreslå dig at få det cheket hos din tandlæge.

Held og lykke med at finde ud af det

Niels Hansen, tandlæge.

nielshansens billede
Niels fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål