Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Tandkædsbetændelse

brevkassespørgsmål

Tandkædsbetændelse

brevkassespørgsmål af
August
15 år
Oprettet 6 år 3 måneder siden

Jeg har tandkædsbetændelse og har haft det i nogle uger nu tror jeg. Jeg er begyndt at gå meget op i min tandhygiejne og synes faktisk det går bedre med betændelsen altså det bløder ikkke længere og er heller ikke så rød i tandkødet længere. Dog kommer der noget Hvidt mellem mit tandkød og mine tænder og jeg er meget i tvivl om jeg skal fjerne det eller ikke fjerne det og hvad det er? Skal lige siges at når jeg fjerner det kommer det igen 5 minutter efter så tænker ikke det kan være bakterier?

Svar:

Hej dreng 15 år

Tak for dit spørgsmål om tandkødsbetændelse.

Jeg tror at det hvide, du beskriver er fibrin. Det er den første del af en sårdannelse. Hvis du for eksempel tænker på en helt ny hudafskrabning (huden på et knæ), så vil du også der se en hvidlig overflade danne sig lige så snart det er holdt op med at bløde. Efter et stykke tid bliver sårskorpen sort. Men hvis du har såret længe i vand, bliver den hvid igen.

Det lyder for mig som om du:

- enten børster alt for hårdt - og altså hver gang river overfladen af dit tandkød af, så det igen skal hele forfra. I så fald tænker jeg at det ihvertfald i starten har gjort ondt, hver gang du børstede. Og det er ikke godt for tandkødet. Kuren er meget forsigtig tandbørstning med en meget blød tandbørste indtil tandkødet er helet - eventuelt suppleret med at skylle med Chlorhexidin mundskyl (smager rigtig bittert) indtil tandkødet er helet. Det kunne lidt lyde som det er dette - altså at du har konstateret tandkødsbetændelse (på grund af for dårlig tandbørstning) og så er begyndt at børste rigtig grundigt. Så kan det godt se ud som du beskriver.

- eller at du har haft en akut tandkødsbetændelse. Typisk vil en sådan gøre ondt / svie ved berøring / spisning / drikning (og altså tandbørstning). Hvis det er en virus-betinget betændelse kan den være smitsom (herpes virus) og det tager typisk 2 uger fra du mærker det første til det er væk igen. En herpes førstegangsinfektion vil betyde at alt dit tandkød i munden vil være højrødt og med hvidlige belægninger imellem tænderne (hvor der danner sig nogle væskefyldte vabelagtige små hvide området. Og det bløder helt vildt, hvis du børster på det - og gør meget ondt!

Det er umuligt for mig at gætte på, hvad det kan være uden at se på dig. Så mit råd til dig er at gå til tandlæge, forklare forløbet og få tandlægens bud på, hvad det er og hvad du kan gøre (eller bør holde op med at gøre). Hvis du siger, at du har haft ondt og haft blødende tandkød burde enhver tandklinik tilbyde at se på dig med det samme, så du kan finde ud af, hvad der er i vejen.

Held og lykke med at finde ud af det.

Niels Hansen, tandlæge.

nielshansens billede
Niels fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål