Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Tand lidt løs efter haft slået den!
brevkassespørgsmål af
Laura
12 år
Hej jeg er en pige på 12 år jeg har haft slået lin voksen tand ned i et hoved og nu sidder den lød kan se det når jeg rokker med den foran spejlet! Hvad skal jeg gøre er meget bekymret og skal snart have togskinner på!

Svar:
Hej Laura
Tak for dine spørgsmål om den tand, du har slået.
Det er meget nemt at svare på, hvad du skal gøre: du skal gå hen til din normale tandlæge og fortælle, hvad der er sket. De vil nok tage et røntgenbillede af tanden og så vil de se på tanen og mærke på den og prøve at finde ud af om den har det OK.
Heldigvis er det jo sådan, at tænder kan tåle meget. Så selv om tænder bliver slået løse, så gror de normalt fast igen. Jeg tænker det er fint, at du har opdaget at den er gået løs. Og at det er den helt rigtige måde du checker det på. Og mit råd til dig er at lade være med at mærke på tanden hele tiden og at lade være med at tygge / bide med den indtil den sidder fast igen.
Skynd dig til tandlæge så snart du har læst svaret.
Med venlig hilsen Niels, tandlæge