Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Tand der skal ud
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Jeg har agenesi så mangler derfor 2 tænder i undermunden. Jeg har stadig mine 2 mælketænder tilbage men de skal rokkes ud fordi at de er for lave til at de kan fjerne dem. Det er meningen jeg skal have indplantater eller bøjle efter fordi jeg har pladsmangel i min mund. Så jeg ville spørge hvordan jeg kan få dem ud?(ps de rokker begge en lille smule)

Svar:
Hej pige på 13 år,
Tak for dit spørgsmål om dine to tænder, der skal ud.
Du spørger, hvordan du kan få dem ud og fortæller også, at de begge er en smule løse.
Det er en fordel, at de allerede er lidt løse. Du kan eventuelt rokke videre med dem, så det bliver nemmere for både dig og tandlægen, når de skal fjernes.
Inden tandlæge fjerner tænderne vil du få lagt en lokalbedøvelse, så du ikke mærker noget, imens de bliver trukket ud.
Bed tandlægen give sig god tid til at lægge bedøvelsen og vente nogle minutter før I går igang. Hvis din bedøvelse virker godt, så kan du ikke mærke smerte. Du kan mærke når tandlægen rokker med din tand, men det skal ikke gøre ondt. Hvis du ikke føler dig godt nok bedøvet, så ræk hånden op og bed om mere bedøvelse.
Man er som regel bedøvet i 3-4 timer, så du vil også være bedøvet, i nogle timer efter at tænderne er blevet fjernet. I den tid kan du ikke mærke, om noget gør ondt.
Det kan være nødvendigt at bide på en vatrulle, så såret presses sammen i lidt tid bagefter. Du skal helst ikke spise varm mad resten af dagen og lad være med at skylle munden hele tiden. Sørg for at have nogle smertestillende piller derhjemme, til hvis du får lidt ondt bagefter.
Din tandlæge rådgiver dig om disse ting, så kom gerne i god tid - eventuelt med en af dine forældre - og bed om, at få forklaret hvordan det helt præcist skal foregå, så du er helt tryg inden I går i gang.
Held og lykke med at få dine to mæletænder ud.
Bedste hilsner
Birgitte S, tandlæge.