Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Tand bøjle
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Er det normalt at få trækket fire tænder (der ikke fejler noget) ud. Fordi man skal have bøjler på

Svar:
Hej
Tak for dit spørgsmål, jeg kan godt forstå, hvis du tænker, at der lyder specielt. Du er 14 år, så jeg tænker, at det er nye tænder, det drejer sig om.
Jeg ved ikke helt, hvad du mener med "almindeligt". Hvis du mener, om det er noget, der sker tit, så er svaret klart nej. Det sker forholdsvis tit, at jeg bliver bedt om at trække 2 (sunde) tænder ud. Men fornyligt var der en ikke særlig gammel pige, der over 2 år fik trukket 5 mælketænder og 3 nye tænder ud. Det kan være svært for både børn og voksne at forstå, at det kan være nødvendigt. Men det kan det altså, hvis du vil have en behandling.
Jeg vil tro, at du godt selv kan se, at dine tænder har pladsproblemer - altså at nogen af dine tænder sidder i 2 rækker eller at der er tænder, der ikke kan komme ud på plads?
Når din bøjle-tandlæge skal planlægge en behandling for dig, er en del af planlægningen af finde ud af om der er plads til alle tænderne i kæberne. Det er det tandlæbgen skal bruge røntgenbilleder og modeller af tænderne til. Du kan nemlig godt have kæber i størrelse L og tænder i størrelse XXL - og så er der simpelthen ikke plads til, at en bøjle alene kan rette tandstillingen op - uden at tænderne kommer til at stå udenfor kæberne. Og det er ikke en god ide.
Som en del af planlægningen af en bøjlebehandling indgår at bøjletandlægen tager stilling til, om tænderne kan være i kæberne. Og hvis de ikke kan, så kan du blive nødt til at komme af med - i dit tilfælde 4 tænder. Det er ikke sådan, at du kommer til at kunne se eller mærke, at du "mangler" 2 tænder. Fordi de andre tænder rykkes helt sammen. Så det er egentlig kun dig selv, der kommer til at vide, at der 2 tænder, du ikke har i munden længere.
Mit råd til dig er at snakke med din bøjletandlæge. Stil det samme spørgsmå og andre spørgsmål, du har. Det meningen, at du skal kunne forstå hvorfor en bestemt behandling bliver foreslået, for du skal jo sige ja til det. Og hvis du ikke kan forstå det, så synes jeg du skal sige nej. Spørg tandlægen, hvad der sker, hvis du ikke får trukket de 4 tænder ud. Nogen gange kan det lade sig gøre at rette tænderne på flere forskellige måder - og altså en anden måde end den bøjletandlægen har foreslået dig. Det kan så være at det tager længere tid eller at der skal bruges en anden slags bøjle eller at resultatet bliver på andre måder utilfredsstillende. Andre gange er det faktisk kun een mulighed for behandling. Hvis din bøjletandlæge ikke har hjulpet dig med at fortælle dig nok om behandlingen, så er det helt OK, at du selv prøver at finde ud af det.
Jeg tænker, at du bør snakke med dine forældre om dette og derefter booke et møde med bøjletandlægen, hvor dine forældre er med og I sammen spørger om alle de ting, I har lyst til at spørge om - og hører på svarene. Og bed så om en tænkepause. Tag hjem og sov på det. Du har lov til at tænke over det - og det er op til dig og dine forældre at finde ud af, om I vil sige ja eller nej til behandlingen.
Held og lykke med at finde ud af det.
Niels, tandlæge