Tampon til svømning
brevkassespørgsmål af
Emilie
12 år
Jeg fik min første mens da jeg gik til svømning, så jeg fik min træner til at spørge pigerne om jeg kunne låne en tampon. Imens stod jeg ved siden af og man kunne se blodet løbe lige så stille ned af benene af mig. Det vat så pignligt. Nu er jeg bange for at tage til svømning når jeg har mens, så kan de jo se en tråd imellem mine ben. Det skal lige siges at jeg går på 2. Holdet og har brug for at svømme. Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej Emilie
Det kan være en ubehagelig overraskelse, når man får sin første mensutration, og særligt hvis den kommer på et træls tidspunkt. Vi kan desværre ikke selv styre, hvornår vores mens kommer, og jeg tror, at der er mange som har prøvet, at den kan komme på et træls tidspunkt, så selvom du synes det var en pinlig oplevelse, så kan det sagtens være, at pigerne fra svømning har prøvet noget lignende. Din mens skal helst ikke forhindre dig i at deltage i fritidsaktiviteter, så derfor håber jeg mit svar kan hjælpe dig, så du stadig kan tage til svøming selvom du har din mens.
Det er rigtig fint, at du har fået startet op med at bruge tampon når du er til svøming, fordi et bind med det samme vil suge en masse vand, men det gør en tampon derimod ikke. Hvis du gerne vil være lidt diskret med, at du har din mens, så er der forskelllige ting du kan gøre. I de fleste svømmehaller er der både et fælles bad og et bad, som er i et aflukket rum, så hvis du gerne vil undgå, at de andre piger ser tråden mellem dine ben, så kan du eksempelvis klæde om på toilettet og gå ind i det rum, når du skal vaske dig inden du går ind i svømmehallen. Hvis du er nervøs for, at tråden skal smutte ud i kanten af din badedragt eller bikiniunderdel, så man kan se den, så mærk diskret efter inden du går op af vandet. Hvis den er smuttet ud, kan du lige skubbe den ind under bikinitrussen eller badedragten igen. Du kan også prøve at snakke med din svømmelærer om, hvad du kan gøre. Din svømmelærer har sikkert stået i den slags situationer mange gange før, og har måske en masse gode tips som han/hun kan give dig. Det kan også være, at i kan lave en aftale om, at du smutter i bad lidt før de andre, så de ikke lægger mærke til, at du har din mens.
Som nævnt er mens en helt naturlig ting, som de andre piger fra svømning sikkert også kender til. Hvis du har mod på det, så tænker jeg derfor også det vil være en god ide, at snakke med pigerne om, hvad de gør når de er til svømning. På den måde kan I dele jeres erfaringer og måske få nye ideer til, hvordan i kan dyrke jeres fritidsinteresse og have det sjovt uden at være nervøs for jeres mens.
Jeg håber du kan bruge mine råd, så du stadig kommer afsted til svømning selvom du har mens. Det er nemlig super godt at dyrke motion, når man har mens, fordi det sætter gang i blodcirkulationen og derfor er rigtig godt mod mensturationsmerter.
Pøj pøj med det hele.
De bedste hilsner
Maren