Tampon krise
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Jeg er en pige på 16 år, og jeg har brugt tampon i ca. 1 år nu, men her da jeg skulle bruge tampon igen, kunne jeg pludselig ikke få den op! Jeg prøvede det 4 gange (selvfølgelig forskellige tamponer) og jeg kunne simpelthen ikke. Det gjorde så ondt, men jeg forstå det ikke, fordi dagen før kunne jeg få den op uden problemer, og jeg er ikke "tør" deroppe + jeg slapper af!

Svar:
Hej med dig
Det lyder som en rigtig øv situation, og jeg kan godt forstå at du ser det som en krise. Det er selvfølgelig svært for mig helt at vide hvad der er sket siden du ikke kan få tamponen op, men jeg tænker at der er et par ting du kan tjekke. Er du sikker på at du har fået den sidste tampon ud? Nogle gange kan man komme til at glemme at man har en tampon oppe, og så er det ikke så nemt at få en ny op. Prøv at stikke en finger op og se om du kan mærke noget/få noget ud. Har du prøvet at ligge dig ned og stikke den op? Når du nu er sikker på at der er "fri bane", så kan det nogle gange hjælpe at man ligger sig ned og stikker tamponen op.
Når det så er sagt, så vil jeg anbefale dig at tage pauser fra tamponerne i løbet af din menstruationsperiode. I pauserne kan du så bruge almindelige bind eller måske endda en menstruationskop. Kroppen har ikke godt af at man kun bruger tampon, og særligt dine slimhinder kan blive ret irriterede af det - hvilket også kan føre til stramninger i bækkenbunden og smerter. Fordi du allerede nu har prøvet 4 forskellige tamponer, uden held, så vil jeg klart anbefale dig at tage en pause fra dem i et par dage. Men først skal du lige teste om der måske sidder en gammel tampon deroppe og driller.
Her til sidst vil jeg også lige sige at hvis du fortsat oplever irritation (på trods af pause) og smerter, så skal du kontakte din læge! Fordi du er over 15 år, så kan du godt kontakte lægen uden at dine forældre ved noget.
Venlige hilsner,
Signe