tage en klasse om på gymasium
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Jeg har lige afsluttet grundforløbet på min gymnasium, men føler at jeg ikke er klar til at gå i anden g næste år. Det er ikke bare noget jeg først har tænkt på nu, men faktisk har jeg overvejet det i lang tid. Spørgsmålet er om det er muligt? Hvis jeg så dropper ud af gymnasium nu, kan jeg ansøge mig ind igen til efter sommerferien? Har man egentligt to prioriteter ud fra sin ansøgning, dvs. at jeg har chancen for at komme ind i enten de to prioriteter angivet på ansøgningen?

Svar:
Kære pige på 17 år.
Tusind tak for din mail.
I forhold til dit spørgsmål, om du kan doppe ud af 1. g og i stedet søge ind næste år, må jeg desværre blive dig svar skyldig.
Men mit umiddelbare bud er, at du godt kan få lov til at søge ind igen. Det er nemlig sådan, at er du én gang blevet optaget på en gymnasial ungdomsuddannelse, så har du retskrav på at blive optaget igen.
Men jeg vil råde dig til at tage en snak med studievejlederen på dit gymnasium.
Alternativt kunne du overveje, om HF i stedet kunne være en mulighed for dig. Så er du jo færdig efter 2 år og dermed på samme tidspunkt, som hvis du gennemførte gymnasiet i første forsøg.
Jeg ønsker dig al mulig held og lykke.
Venlig hilsen Tina.