Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Tabt alle tænder før bøjle
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej!
jeg er en pige på 12 år og skal have bøjle. Jeg har altid haft tænder der sidder godt fast, og derfor ikke ville ryge ud så nemt. Tror ca jeg mangler at tabe 4 tænder. Mit spørgsmål er: skal man have tabt alle sine tænder før man for bøjle? Min tandlæge har ikke sagt noget om det.

Svar:
Hej pige på 12 år!
Tak for dit spørgsmål.
Det er ikke altid nødvendigt at have skiftet alle tænder før end man starter en bøjlebehandling op.
Når din bøjletandlæge skal planlægge en behandling for dig, er det også en del af planlægningen af finde ud af, hvornår din behandling skal startes op. Her tager bøjletandlægen også stilling til, om du skal have skiftet alle tænder før behandlingen med bøje kan startes.
Mit råd til dig er at snakke med din bøjletandlæge. Stil det samme spørgsmål og andre spørgsmål, du har. Det meningen, at du skal kunne forstå hvorfor en bestemt behandling bliver foreslået og hvornår behandlingen skal startes op, for du skal jo sige ja til det.
Jeg tænker, at du bør snakke med dine forældre om dette og derefter booke et møde med bøjletandlægen, hvor dine forældre er med og I sammen spørger om alle de ting, I har lyst til at spørge om - og hører på svarene.
Held og lykke med bøjlen!
Mange hilsner
Birgitte