taber mig..

brevkassespørgsmål

taber mig..

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Hej (: Jeg er en bekymret pige på 13 år, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Siden jul har jeg tabt mig 4 kg. (tog ca. 1½ kg på i juletiden, så har tabt mere end det jeg tog på) og jeg er begyndt at miste min appetit. Tanken om mad giver mig kvalme. Jeg er normal af bygning, er 160 cm., og vejer lige i øjeblikket omkring de 43-44. Mine veninder vejer omkring 48-58? Jeg er tilfreds med min krop, så det er ikke fordi, jeg siger til mig selv, at jeg skal spise lidt, tværtimod tvinger jeg mig selv til at spise hver dag.. Men jeg forstår ikke hvorfor, jeg ikke har appetit, og ikke kan spise.. Jeg bliver bange, og får kvalme ved tanken om at skulle spise. Hvad er der galt?

Svar:

Hej 13-årige

Jeg blev glad over at læse at du er tilfreds med din krop, det er en rigtig god ”bagage” at have med dig. Så har du et godt fundament, at stå fast på, når du alligevel ind imellem kan komme i tvivl, om du nu er pæn nok osv., for det undgår man nok ikke helt, når man er i din alder.

Men jeg kan godt forstå, at du er bekymret over, at du ikke har nogen appetit, og får kvalme af at tænke på mad, for det er vigtigt at spise sundt og godt hver dag, for at kunne fungere optimalt.
Nu ved du sikkert godt, at du ikke skal sammenligne dig med andre, for der kan være store forskelle i vægt, selv om man har samme alder, men hvis du har haft det skidt lige siden jul, så er der et eller andet, der ikke er, som det skal være.

Det kan være noget fysisk og/eller noget psykisk. Man kan ikke skille krop og sjæl ad, hvis der er noget du går og er ked af, ja, så kan det sagtens vise sig ved, at du ikke har lyst til at spise, og jeg vil anbefale dig at snakke med din mor om det, hvis du ikke allerede har gjort det, for du bliver nødt til at blive undersøgt.

Det vil være rigtig godt at snakke med nogle andre voksne, og har jeg også sendt dit brev til brevkassen "når det gør ondt inderst inde" fordi de ved mere om ”det inderst inde”, end jeg gør, så de kan give dig et mere fyldestgørende svar. Du kan finde deres svar der, inden for nogle få dage..

Godt at du tager dig selv alvorligt, det skal du blive ved med! Tak fordi du skrev til mig.

Mange hilsner fra Eva