Tabe sig
brevkassespørgsmål af
Mig
13 år
Jeg er en pige på 13 år.
Jeg skal konfirmeres i april jeg vejer forholds vis meget og vil rigtig gerne tabe mig meget jeg er heller ikke særlig høj og jeg skal snart ud og prøve kjoler men jeg tror bare ikke nogle vil sidde pænt på mig på jeg er lav tyk og ik særlig pæn.
venlig hilsen mig

Svar:
Kære du.
Det er helt normalt i din alder, at man bliver meget opmærksom på, hvordan man ser ud, og at man kan blive rigtig usikker på sig selv. Jeg tror også, at mange piger ligesom dig oplever, at det også kommer til at fylde endnu mere, når man nærmer sig sin konfirmation, fordi det er så stor en dag, og man bare gerne vil have det dejligt og føle sig godt tilpas.
Hvis du gerne vil tabe dig, så er det vigtigt at huske på, at et seriøst vægttab det kræver noget arbejde. Man skal ofte ændre i det, man spiser, så man spiser mere grønt og ikke så meget brød, pasta og usunde ting. Derudover så er det en god idé at begynde at motionere og gerne flere gange om ugen. Det kan f.eks. være, at man begynder at løbe, at man starter til en holdsport, at man begynder at styrketræne eller noget helt fjerde. I nogle fitnesscentre kan man også få hjælp af en personlig træner, som kan hjælpe en med at lave et træningsprogram, hvis det er.
Der er også nogle, som kigger forbi deres læge, hvor de så kan få en henvisning til en diætist eller en kosvejleder, som kan hjælpe med at lave sundere madplaner og generelt komme med råd til, hvordan man skal spise for at tabe sig.
Jeg håber, at det var lidt nogle forslag, som kan hjælpe dig, hvis du beslutter dig for at prøve at tabe dig. Men jeg vil også gerne lige sige lidt omkring det her med udseende og at føle sig pæn. For jeg lægger mærke til, at du ikke snakker så pænt om dig selv, og at du synes, at du er både lav, tyk og ikke særlig pæn.
Jeg forstår godt, at man kan komme til at tænke de her ting om sig selv, hvis man føler sig usikker, men derfor vil jeg også gerne fortælle dig, at du er god, som du er. Selvfølgelig skal man gøre noget ved det, hvis man vejer så meget, at det kan være farligt for ens helbred, men det er helt okay, at man ikke er åleslank. Smukke kvinder er ikke kun tynde kvinder. Smukke kvinder findes i alle former, farver og størrelser, og det er fantastisk, at vi ikke er helt ens allesammen. Så husk på, at du er fantastisk, skøn og dejlig, præcis som du er. Du kommer til at stråle på din konfirmationsdag, det er jeg sikker på!
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig lidt på vej, og jeg håber, at du husker på, at skønhed er meget mere end, hvad man vejer. Det er ens humør, ens måde at behandle andre på, det er ens humor, ens personlighed og alt det andet, man også er!
Mange knus og tusind klem
Amanda