tabe sig?
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
hej nu har jeg endelig taget mig sammen til at skrive... jeg er 12 år gammel og vil virkelig gøre en indsats for at tabe mig jeg vejer 80kg og er 170cm høj og det skræmmer mig virkelig at jeg vejer så meget men jeg ser ikke tyk ud.. jeg går til hip hop en gang om ugen men det taber man sig jo ikke af også har jeg også fået nogle strækmærker dem vil jeg også meget gerne have væk jeg tør ikke gå med bare ben fordi det er så pinligt at jeg har de mærker ....... jeg vil virkelig gerne have nogle råd til at tabe mig håber i kan hjælp mig

Svar:
Hej med dig,
Det er rigtig flot af dig at du har taget en beslutning om at leve et sundt liv og er klar til at gøre en indsats for det.
Fordi du stadig er ret ung, vil jeg ikke anbefale at du prøver at tabe dig alt for meget, fordi din krop udvikler sig meget i de næste mange år og så skal din krop bruge en masse energi. I stedet synes jeg du skal prøve at dyrke lidt mere motion og sørge for at spise en sund og varieret kost. Det kunne for eksempel være havregryn til morgenmad, rugbrød til frokost og en aftensmad uden for meget fedt i, men med masser af grøntsager. Indimellem hovedmåltiderne er det en god idé at spise masser af frugt. At spise varieret betyder bare at man ikke skal spise det samme hver dag.
I forhold til motionen er det rigtig fint at du går til hip hop, det er rigtig god motion så fortsæt endelig med det! De dage hvor du ikke er til hip hop kan du prøve at lave alle mulige andre ting hvor du bevæger dig. Det kunne være at sjippe, danse, cykle, støvsuge eller hvad du synes er sjovt. Generelt kan man sige at du skal blive forpustet i ca. en time om dagen.
Alt det her kan godt være lidt bøvlet at finde ud af selv, så det første jeg synes du skal gøre er, at snakke med din mor. Prøv at lave en aftale med hende om I skærer ned på slik og sodavand og op for det sunde :) Jeg synes det ville være en god idé hvis du gik hen til sundhedsplejersken på din skole. Hun kan give dig mere præcis hjælp og har mulighed for at følge dig.
Med hensyn til dine strækmærker, kan jeg desværre ikke svare dig. Jeg ved ikke noget om det, men jeg har prøvet at kigge lidt rundt på nettet, og det ser ikke ud til, at der er så meget at gøre ved det. Strækmærker kommer når huden bliver strukket for meget for hurtigt, men de vil med tiden blive mindre synlige. Jeg tænker at du er ret høj, så måske de er kommet i forbindelse med at du vokser. Det er også noget du kan spørge sundhedsplejersken om.
Mange hilsner fra
Line