tabe mig
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Pia, Anne Marie og Line. Jeg vil gerne tabe mig, men jeg synes det er rigtig svært at lade være med at spise kager. Jeg spiser rigtig meget usundt og derfor får jeg det også lidt dårligt med mig selv, men jeg ved ikke helt hvad man skal spise for at være ordentligt sund. Og hvor tit man må spise kager og hvor mange kager man må spise. Jeg vil lige skrive min kostplan, så kan I måske sige hvad jeg kan lave om på for at tabe mig og blive sund. Til morgenmad spiser jeg en stor skål All brain med banan på. kl. 07.00 Til formiddag spiser jeg et pølsehorn eller noget frugt, men jeg tænkte på om det overhoved er nødvendigt at spise så tidligt. Det er jo allerede kl. 10.00. Jeg spiser kun fordi alle andre i skolen gør det, men jeg ved ikke helt? Til frokost spiser jeg oftest 2 grovboller med pålægschokolade eller noget pasta. Når jeg kommer hjem spiser jeg så kiks, chokoladekiks eller kager. Jeg går helt amok og overspiser og jeg ved ikke helt hvorfor. Til aftensmad spiser jeg så det vi får til aftensmad kød, pasta, ris eller kartofler eller sådan noget. Senaften spiser jeg is, eller chokoladekiks eller kager eller sådan noget. Hvad kan jeg gøre for at spiser sundere og tabe mig? (Jeg er 168 og vejer 58 kilo. Jeg dyrker regelmæssigt med motion)

Svar:
Halløj
Mange tak for dit spørgsmål!
Jeg har kigget på den kostplan du har skrevet:
Morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, fordi det er med til at kickstarte vores dag, derfor er det rigtig godt at du spiser morgenmad! Et bedre alternativ til All-bran er havregryn, som du også sagtens kan spise med banan eller andre frugter.
Det er forskelligt fra person til person om man kan spise et mellemmåltid om formiddagen, du behøver ikke nødvendigvis spise noget på det tidspunkt, medmindre du er sulten. Du kan sagtens spise et lille pølsehorn eller et stykke frugt, men du kan også vælge at spise gulerodsstykker med frugt stykker, så du får nogle fibre fra gulerødderne og lidt sukker fra frugten, så du holder dig vågen indtil frokost ;)
Til frokost er det vigtigt at du får spist noget som holder dig mæt og frisk til om eftermiddagen. Grovboller kan du sagtens spise, men pålægchokoladen kan du skifte ud med noget andet pålæg. Du kan f.eks. bruge tun, eller almindelig pålæg. Her får du proteiner som er med til at opretholde dit blodsukker, så du ikke får lyst til at spise noget usundt senere på dagen.
Om eftermiddagen skriver du at du spiser kiks og kager, og det er selvfølelig ikke godt hvis man spiser det hver dag, istedet for kan du spise et sundere mellemmåltid som f.eks. frugt, eller knækbrød med pålæg. Hvis du kan lide nødder kan du spise en lille håndfuld nødder og rosiner. Det kan godt være svært at ændre sine vaner, og nogle gange bliver man bare nødt til at sige til sig selv at det ikke er godt for en, og så istedet finde et sundt alternativ. Du skriver at du dyrker regelmæssig motion og det er rigtig vigtigt! Så hvis du føler trang til at spise usundt kan du prøve at gå en tur i stedet for eller dyrke en anden form for motion, så du kommer til at tænke på noget andet.
Om aftenen kan du lave den aftale med dig selv at du ikke spiser efter kl. 20. Når man spiser om aftenen og lige inden man går i seng, så er kroppen længere tid om at fordøje maden, fordi de fleste af os ikke bevæger os så meget efter aftensmaden, derfor er det bedre at undgå at spise, eller begrænse det til et stykke frugt eller en skrive knækbrød med et eller andet på.
Det vigtigste råd jeg kan give dig er at tage det et skridt af gangen, og nogle gange kan man blive nødt til at tage et stort skridt fra starten, det vigtigste er at huske på at du gør det for dig selv ;)
Jeg håber du kan bruge mit svar, eller er du velkommen til at skrive igen.
Ha' en dejlig dag :)
Pia.