Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Tænder
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej, jeg har et spørgsmål vdr voksentænder som er små. Er det muligt; når man bliver ældre kan gør noget ved sine små voksentænder, fx få dem fyldt eller andet?

Svar:
Hej
Tak for dit spørgsmål om små voksentænder. Det korte svar er et ja. Og der er flere mulighdeder:
En tandlæge kan bygge et lag plast udenpå de små tænder, så de syner større. Det er svært og tidskrævende at gøre det. Og derfor også dyrt. Fordelen ved plastudbygninger er at der ikke behøver at blive slebet (så meget) af tanden - man kan lime plasten udenpå. Og jeg tænker at det er så svært, at du bør opsøge en specialist - altså een, der er vant til at lave præcist den slags behandlingere - for at kunne være nogenlunde sikker på et godt resultat. Plast holder kun i en periode, så det vil sige at du skal regne med, at plastudbygninger skal pudses og vedligeholdes hele tiden - og at hver udbygning skal fjernes og omlaves hvert 7-15 år. Det kan blive til rigtig mange omlavninger i løbet af et langt liv. Og hver gang en tand skal renoveres, er der risiko for at der skal bores mere af og at man svækker tanden. Så på langt sigt er det ikke sikkert, at det kan gøres på den måde et helt liv. Normalt er det mindre dyrt pr. tand end at få lavet kroner.
En tandlæge kan også bygge tænderne ud ved at lave kroner på dem. Her sliber tandlægen først den enkelte tand til, så en krone kan cementeres. Typisk pris er 5-7.000 pr tand. Kroner holder generelt længere end plastudbygninger - så måske 10-20 år. Afhængigt af hvor dygtig tandlægen er og hvor dygtig du er til at passe dine tænder.
En tredje måde er at lime facadeskaller på tænderne. Det er næsten som en krone.
Du bør ikke starte på nogen af disse behandlinger før du er mindst 20 år gammel. Dels er det først der, hvor dine kæber er færdige med at vokse. Dels er der en god chance for, at det du synes som 14-årig er et stort problem, det synes du ikke nødvendigvis som 20-årig. Og det vil være fornuftigt, at du er blevet voksen.
Jeg tænker at du ihvertfald de næste 6 år må forsøge at acceptere, at dine tænder er, som de er. Snak med dine forældre, med dine venner. Synes alle andre at dine tænder er et problem - eller er det kun dig? Og hvis det kun er dig, så tænk alvorligt over, om det faktisk så er et problem?
Snak også med de tandlæger du møder. Måske får du mange forskellige svar - og både nogen, der passer og nogen der ikkke passer med mit svar til dig.
Held og lykke med at fine ud af det.
Niels, tandlæge