Sædudslip/onani
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej. Jeg er 17 år gammel, mit problem er når jeg tisser kommer der nogle gange sæd med ud, også når det er et stykke tid siden jeg har onaneret er det noget i ved noget om? Andet spørgsmål er, er det et skidt tegn at sæden siver ud istedet for at sprøjte under onani/sex?

Svar:
Kære 17-årige,
Tak fordi du skriver ind med dit spørgsmål, som altså er helt normalt. Din krop laver hele tiden sæd. I perioder hvor du er meget ophidset/liderlig, vil du lave endnu mere. Af og til vil kroppen udskille det gamle sæd for at give plads til nyt, hvilket oftest sker når man ikke har onaneret i et stykke tid, ligesom du selv nævner. Det kan ske om natten(våde drømme), når du tisser, eller helt tilfældig i løbet af dagen. Du vil som regel ikke altid kunne mærke det, da du ikke får nogen orgasme samtidig. Det er ikke noget du skal være bekymret for, og er helt normalt.
Det at sæden siver ud, afhænger af hvor stærke dine muskler er i bækkenet. Du kan prøve at søge efter ''kegel øvelser'' på google, hvor du kan se nogle øvelser til at styrke disse muskler, og derved sprøjte. Når dine muskler ikke er trænede, vil der ikke være nok styrke til at presse sæden ud, og den vil i stedet bare sive/dryppe ud. Det er helt normalt, og kræver bare lidt træning.
Håber du har fået svar på dine spørgsmål, ellers er du velkommen til at skrive ind igen.
Med venlig hilsen, Torben(Brevkasserådgiver)