Sår i underlivet

brevkassespørgsmål

Sår i underlivet

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Oprettet 4 år 1 måned siden

Hejsa. Var her forleden sammen med en fyr som jeg ser en gang imellem. Vi lå og puttede, kyssede og hyggede os, hvor han til sidst ender med at give mig finger. Der skete så det at han var så voldsom at jeg bad ham stoppe. Jeg tændte lyset og så at der var blod over det hele og min hud ved underlivet gjorde en smule ondt, var egentligt overrasket over at det ikke gjorde mere ondt i forhold til, hvor meget blod der var i sengen. Er også helt sikker på at det ikke er menstruation. Dagen efter vaskede jeg mig og så at der var kommet en ret stor rift, som jeg har forsøgt at rengøre med klorhexidin medic 0,5 som bruges til desinfektion. Det bløder ikke mere så tror det er ved at hele, men der er noget hud som sidder lidt løst og så er noget af huden helt hvidt, ved ikke om dette skyldes at huden ikke får så meget luft når man hele tiden har bukser på eller om det er fordi såret er ved at hele og det bare ser anderledes ud i underlivet. Det skal lige siges at såret er udenpå og ikke indeni. Det skete for 2 dage siden. Har ikke rigtig lyst til at søge læge da jeg synes det er super pinligt, især fordi mine forældre ikke kender til denne fyr plus min læge er også min families læge. Venlig hilsen en ret forvirret og smule trist pige..

Svar:

Kære dig

Det lyder som en ret voldsom oplevelse, og jeg kan godt forstå at du søger råd. Jeg tror dog desværre ikke at du kommer udenom at skulle besøge din læge. Det er nemlig rigtig svært for mig at vurdere om det du oplever er normalt ved et sår i underlivet eller om det skal behandles. Umiddelbart så vil det løse hud i forbindelse med et sår blive hvidt (fordi det dør/ikke er i forbindelse med blodet længere) uanset hvor på kroppen, og så vil det med tiden falde af. Underlivet er også et ret taknemmeligt sted for rifter, da områder med slimhinder normalt heler hurtigt.

Når det så er sagt, så vil jeg være mest tryg ved at du kontakter din læge og bliver undersøgt. Det sker højst sandsynligt ved en gynægologisk undersøgelse. Du skal vide at din læse selvfølgelig har tavshedspligt, så han/hun hverken må eller skal fortælle noget til din familie. Du er også gammel nok til at du kan overveje at skifte læge - så undgår du frygten en anden gang, og der er frit lægevalg i Danmark - så du kan bare ringe til en ny læge, og så blive flyttet derover, såfremt lægen eller lægehuset har plads til flere patienter.

Jeg håber du vil tage kontakt til lægen.

Venlige hilsner,

Signe