Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Syreskader
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej, jeg skriver fordi jeg i mange år har fået at vide af mine forældre at hvis man drikker meget sodavand kan det skade ens emalje på tænderne, jeg har dog aldrig tænkt meget over det da mit sodavand-forbrug var meget småt i weekenderne. Men nu er mit sodavandforbrug steget ret kraftigt og jeg er begyndt og undre mig over hvordan det ville se ud hvis min emalje var blevet syreskadet? Og om der er en tandpasta som er specielt god til sådan noget, for jeg ved at jeg nok højst kan reducere mit sodavandsforbrug.

Svar:
Hej
Tak for dit spørgsmål om sodavand og tænder.
Dine forældre har helt ret i, at sodavand kan skade tænderne. Det er den syre, der er i sodavanden, der er synderen. Der er to slags syre i sodavand. Den ene slags er tilsat for at give sodavand en syrlig smag. Det er en stærk syre. Der er nemlig så meget sukker i sodavand, at det ville smage kvalmt, hvis der ikke var syre i. Den anden syre er det, der giver bruset i sodavanden. Det er en svag syre.
Syren virker sådan, at den ætser et lag af dine tænder, hver gang du drikker sodavand. Hver mundfuld tager et lag af tænderne. Det går normalt værst ud over fortænderne i overmunden og 6-årstænderne i undermunden. Det er formentlig fordi noget af sodavanden bliver tilbage i munden, når du synker. Det lægger sig ned imellem de små papiller, der er på tungen. Når du snakker og bevæger munden, sætter tungen lidt mere syre af der, hvor den rører mest ved dine tænder. Der er fortænderne og 6-årstænderne i undermunden.
Du kan se 4 billeder af normale tænder og billeder af tænder med syreskader på dette link: https://www.tandlaegeforeningen.dk/Patienter/sygdomme_og_gener_A-AA/A-F/...
Det, der sker er følgende: når der kommer syre på tænderne bliver tænderne lidt ru (som hvis du havde slebet et lag af med sandpapir). Når der ikke kommer mere syre på, reparerer dit spyt lidt på skaderne med det kalk, der er i spyttet. Men det er ikke hele laget, der bygges på igen.
Hvor hurtigt det går for dig at få skader kan jeg ikke sige dig. Det kommer an på, hvor godt dit spyt beskytter - og det kan du ikke ændre på. Og det kommer an på hvor meget og hvor tit, du drikker sodavand.
Der findes ingen tandpastaer, der kan beskytte imod syreskader på tænderne. Tvært imod kan for meget tandbørstning være med til at forværre syreskaderne.
Hvis du vil minimere virkningen af syren i sodavanden, er der 3 tandlæge-råd:
Det første er at drikke hele sodavanden forholdsvist hurtigt fordi virkningen bliver værre, hvis du drikker sodavanden i små slurke over lang tid. Jeg ved godt, at det er et håbløst råd, når man er til fest.
Det andet er at skylle munden grundigt med vand, når du har drukket sodvand  (jeg er også helt klar over, at det er et håbløst råd, når du er til fest).
Det tredje er at vente mindst en hel time efter sodavandsdrikning, før du børster tænder, fordi tandpasta indeholder slibemiddel. Når du lige har ætset dine tænder ru, så sliber tandpastaen endnu mere af, hvis du børster inden spyttet har fået repareret tænderne lidt.
Nu er det sådan, at tænderne er stærke og robuste og faktisk beregnet til at spise og drikke med - og kan tåle meget. Der er min erfaring, at det er de færreste børn og unge, der får alvorlige syreskader på tænderne. Men der er mange, der får skader, som de ikke selv kan se eller mærke, men som jeg som tandlæge kan se. De første tegn på alvorlige syreskader kan være at nogle tænder bliver mere følsomme, når du spiser kolde, varme, sure eller søde ting. Et langt mere alvorligt tegn kan være - som du kan se på billederne i det link, jeg satte ind - at bidekanterne på fortænderne bliver mærkeligt gennemsigtige og takkede og at furerne i kindtænderne forsvinder.
Det heldige er, at de fleste unge holder op med at drikke så meget sodavand efter nogle år - de får simpelthen nok af den søde smag. Og derfor når de ikke at få alvorlige problemer.
Gyseren er til gengæld, at det er næsten umuligt at gøre noget ved syreskaderne, hvis de er så alvorlige, at tænderne er blevet følsomme. Emaljen kan ikke gendannes. Og tandlægerne kan ikke klistre et nyt lag på tanden. Og hvis du udvikler følsomhed kan der gå meget lang tid - selv uden drikning af sodavand - før det holder op med at gøre ondt i tænderne. Hvis du laver rigtig alvorlige syreskader på dine tænder, kan det blive rigtig ubehageligt for dig, være rigtig bøvlet og det koster kassen at få lavet kroner på tænderne. Og kronerne skal laves om resten af livet.
Syreskader handler ikke kun om sodavand - men om alle slags sure mad, drikke, slik.
Jeg tænker, at sådan som du beskriver dit forhold til sodavand indtil nu, så har du nok ikke fået alvorlige skader på dine tænder. Og hvis du er bekymret alligevel, så vil jeg foreslå dig at spørge din tandlæge, næste gang du besøger klinikken.
Held og lykke med at finde ud af, hvordan du vil behandle dine tænder.
Niels Hansen, tandlæge