Sygdom
brevkassespørgsmål af
Anna
13 år
Hej jeg er en pige på 13 år. Jeg er bange for at jeg har fået en køns sygdom men tør ikke at snakke med nogen om det hvad skal jeg gøre

Svar:
Hej Anna
Sådan noget som en kønssygdom, kan godt være rigtig svær at snakke med andre om. Den følelse er du helt sikkert ikke alene om at have.
Nu ved jeg ikke hvorfor du er bekymret for at have fået en kønssygdom, men lige meget hvad der er årsagen, synes jeg du skal ringe til din læge, så du kan få det tjekket.
Din læge har tavshedspligt, så længe du ikke skal have behandling. Så du kan sagtens ringe til din læge, og forklare, hvorfor du er bekymret. Måske kan din læge med det samme sige at der ikke er grund til bekymring.
Hvis du har en kønssygdom, skal du have behandling, så du kan komme af med den igen. Det er VIGTIGT, fordi kønssygdomme kan have forskellige konsekvenser, hvis de ikke bliver behandlet. Alt fra at man ikke kan få børn, når man bliver ældre, til at man bliver rigtig syg.
Hvis du skal have behandling, vil din læge måske være nødt til at snakke med dine forældre, men det er noget du kan snakke med din læge om. Det vigtige er at du får tjekket, om der er noget at være bekymret for. Hvis du har en kønssygdom, går den ikke bare væk, så det er vigtigt at få det tjekket.
Venligst Elisa