Sygdom

brevkassespørgsmål

Sygdom

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Min far er syg. Jeg har svært ved at indrømme det. Om aftenen græder min lillebror. Jeg kan høre det gennem vores væg.

Men jeg græder mine tårer indenvendig. Når det ikke er til at holde ud, græder jeg når jeg er alene hjemme. Min mor skal ikke have ondt af mig.

De er skilt og jeg ser min far hver anden weekend. Det er hårdt. Nogen gange går der måneder mellem vi er sammen, for han ligger tit på sygehuset. De blev skilt fordi min mor ikke kunne holde ud at han var syg hele tiden. Det var for svært. Det skete da jeg var helt lille.

Han har altid haft højt blodtryk og havde selvfølgelig en del problemer med det. Men så fik han betændelse i øret. Fuldstændig "harmløst". Selvfølgelig. Men det bredte sig til hjernen. Jeg kan selvfølgelig ikke huske noget fra den tid hvor det skete.

Min far blev akut indlagt, og min mor græd hele natten. Hun troede at han ville dø fra hende og hun stod med to små børn. Min far blev lam i ansigtet. Det kommer og går. men det er hårdt. Rigtig hårdt at se ham lide. Han sover på sofaen, og man kan se smerterne i hans ansigt.

Jeg prøver bare at glemme det. Noget er gået galt indeni ham. men lægerne ved ikke hvad det er. Jeg er bange for at han dør fra mig. Men på en måde dør han allerede langsomt, og det kan jeg ikke holde ud at se. Jeg ved ikke hvad jeg skal stille op med min store sorg og fortvivlelse?

Svar:

Kære pige,

Jeg kan godt forstå at du syntes det er svært at rumme alt den smerte som du har tæt inde på livet.

En historie som din berører mig dybt. Selv om det snart er 6 år siden at min lillebror døde, kan jeg mærke at det gør ondt inden i mig, når jeg læser det du har skrevet.

Du er en utrolig stærk pige, som viser hensyn over for alle andre end dig selv. Dette er ment med den største respekt. Du bliver nødt til at passe på dig selv, at sætte dig selv lidt i højsædet. Jeg ved godt det er svært, mens sygdom og tårer er en del af hverdagen.

Du skal ikke beskytte de andre, de må godt se du har det svært. Når din far har det så skidt, er det helt naturligt, at du er trist. Det viser også bare, at du elsker ham.

Det er ment som et godt råd. For jeg gik, ligesom dig, lukket inde og græd kun når andre ikke var der. Jeg har dog været god til at tale meget omkring min sorg og det har hjulpet mig meget.

Måske du har en veninde eller ven du kan tale med? Eller en af deres forældre. Måske du kan forsøge at tale med din mor - og hvis det er for svært, vise hende hvad du har skrevet her i brevkassen så I sammen kan snakke om det?

Jeg ønsker dig - af HELE mit hjerte, at du får "hul på bylden" får talt om det - måske her på Cyberhus - på chatten i den anonyme rådgivning.

Kram

Charlotte