Svært ved at blive tændt
brevkassespørgsmål af
anonym
18 år
Hej, jeg kan have svært ved at blive tændt når jeg prøver at ornanerer. jeg har prøvet at have sex et par gange, hvor jeg i forspillet bliver rigtig tændt, men når han trænger ind i mig mister jeg lysten, og venter nogen gange bare på at det er ovre. Jeg er vild med ideen om sex og ved ikke hvorfor jeg har svært ved at nyde det.
Jeg vil derudover også gerne vide hvordan man ved om man får orgasmer. Nogle gange når jeg ornanerer selv tror jeg at jeg måske er tæt på, men så bliver det nærmest ubehageligt og jeg stopper.

Svar:
Hej med dig
Det er meget forskelligt hvad der tænder forskellige personer, og det kan godt tage lidt tid før man finder ud af hvad der virker - og hvad der ikke virker. Det lyder til at du er gået i gang med den rejse, og selvom det lige nu virker frustrerende, så håber jeg at du vil være tålmodig med dig selv. Det bedste du kan gøre er nemlig at prøve dig frem og være undersøgende. Du skriver f.eks. at du godt kan være rigtig tændt i forspillet - Tænker du på noget bestemt? Er der noget særligt i omgivelserne? Lyd? Måske rører han ved dig på en bestemt måde som tænder dig? Og hvad sker der så når han trænger ind i dig? Er det noget særligt der gør at du mister lysten? Måske er det følelsen, måske er det fordi han så ikke fokuserer lige så meget på din nydelse, måske er det dine tanker der går i en ny retning? Prøv at være undersøgende på hvad der sker når det er godt, og hvad der sker når det ikke føles så godt.
Lyst, at være tændt og orgasme kan være meget følsomme områder, og nogle gange skal der ingenting til for at rykke ved balancen. Og så mister man lysten. Eller orgasmen. Eller som mand kan rejsningen forsvinde. Derfor er det også vigtigt at I giver jer god tid når I har forspil eller kæler for hinanden. I kan også afprøve forskellige nye stillinger. Det kan altsammen hjælpe med at du/I bliver klogere på hvad der virker. For han (din kæreste?) er jo også interesseret i at du skal synes det er rart, og ikke bare "vente på at det er ovre".
Har du prøvet at røre ved klitoris imens han er inde i dig? F.eks. hvis I ligger i ske, så har du nem adgang til at stimulere dig selv, enten med fingrene eller med et sexlegetøj. De fleste kvinder har faktisk ret vanskeligt ved at få orgasme ved skedestimulering (altså når han trænger ind i dig), og derfor kan det være en fordel at bruge hjælpemidler, f.eks. en vibrator eller lignende. Det er der ingen skam i, og det kan endda være ret spændende for ham også.
I forhold til det med orgasmen, så kan det føles meget forskelligt, og for nogen kan det, ligesom for dig, endda føles lidt ubehageligt. Det kan hænge sammen med at det enten begynder at gøre lidt ondt (hvis du f.eks. har stimuleret klitoris over længere tid) eller fordi nydelsen simpelthen bare bliver for overvældende, og derfor bliver ubehagelig. Som sagt, så er det ikke så mange kvinder som har held med at få orgasme ved at stimulere skeden, men de fleste har held med at stimulere klitoris. Du skriver ikke om hvordan du gør, så derfor kan jeg kun opfordre dig til at være nysgerrig på hvad der foregår i dig når du prøver forskellige ting, fordi det kan give dig en idé om hvad løsningen kan være.
Jeg håber du kan bruge mit svar
Venlige hilsner,
Signe