Svigermor
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej - min kæreste og jeg har været sammen i lidt over 1 år. Jeg er tit hjemme hos ham og omvendt, men her på det sidste har jeg ikke følt mig velkommen hos hans mor. Jeg føler ikke hun kan lide mig, og at hun gerne vil have jeg ikke var der. Jeg har givet hende gaver, hilst på hende vær gang jeg så hende, givet hende et knus vær gang jeg gik osv, men det er som om intet hjælper. Jeg ville virkelig gøre alt for at jeg føler hun kan lide mig! Er der andre der har samme problemer og hvad ville i gøre? Skal jeg bare ignorere det selvom det virkelig går mig på?

Svar:
Kæreste dig!
Hvor er det skønt at høre, at du har en sød kæreste, som du er glad for. Det kan altid være lidt skræmmende med svigerforældrene, for man vil jo virkelig gerne, at de bare rigtig godt kan lide én. Derfor betyder det også meget, og man kan komme til at blive lidt følsom overfor de signaler, de sender. Det betyder så meget, hvad de synes om én, at det kommer til at fylde rigtig meget, det tror jeg, de fleste kender til. Jeg kan sagtens forstå, at det virkelig går dig på, at du føler, din svigermor ikke kan lide dig. Det må være en hård tanke, og den kan være svær at få ud af hovedet, når først den er der. Først og fremmest, så synes jeg, det er vigtigt, at du ved, at du ikke skal ændre på dig selv for at få hende til at kunne lide dig. Det vigtigste er, at din kæreste kan lide dig, og du skal kunne være dig selv sammen med ham, også hjemme hos ham. Det bliver ikke særlig rart at være hjemme hos ham, hvis du føler, du skal gøre alt muligt, for at blive accepteret. Hvis din kæreste accepterer dig, så skal hans mor også nok acceptere dig. Men derfor kan man sagtens komme til at føle, at hun ikke gør. Det er meget forskelligt, hvor tydeligt man viser, at man kan lide andre, hvor kærlig og omsorgsfuld man er, og det kan også have noget med det at gøre, og måske slet ikke så meget dig. Måske handler det mere om, hvordan din svigermor er som person, end om hvordan du er. Måske din svigermor i virkeligheden er rigtig glad for dig, men måske ikke kan vise det så tydeligt, som du er vant til? Måske skal hun lige have lidt tid til at vende sig til at se hendes søn med en kæreste og sådan? Det kan være svært for nogle forældre at se deres børn blive ældre, og man kan få lyst til, at de skal være børn for evigt. Ligegyldig hvad, så er det noget, hun nok skal komme over, og det handler ikke nødvendigvis om dig. Måske alt det her er noget, du kan snakke med din kæreste om? Det angår også ham, for det betyder nok også en masse for ham, at hans mor og du kommer godt ud af det med hinanden. Han har nok snakket med sin mor om dig, så måske han ved lidt mere om, hvad hun synes om dig? Måske det kunne være rart at høre, hvad han tænker om det hele?
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Du er altid velkommen til at skrive igen eller besøge vores chat, hvis du har lyst til at snakke mere!
Sophie