Svie når jeg tisser

brevkassespørgsmål

Svie når jeg tisser

brevkassespørgsmål af
Lau
17 år
Oprettet 1 år 8 måneder siden

Jeg er i løbet af de sidste måneder begyndt for første gang at have sex med en dreng, og det har ikke rigtig været et problem før for nylig, hvor det begyndte at føles ubehageligt når og efter jeg tisser. Det gør ikke som sådan ondt, men det kan godt svie lidt, og derfor er jeg bange for om det er en sex-relateret sygdom eller blærebetændelse. Vi har dog altid brugt kondom og de fleste gange har jeg også husket at tisse af bagefter, fordi jeg har hørt det burde minimere risikoen for at få blærebetændelse. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre, for det har varret ca 3 uger nu. I starten var det en del værre, så det ER altså blevet lidt bedre af sig selv, så derfor ved jeg heller ikke om jeg behøver at gå til lægen. Det vil jeg nemlig helst undgå, hvis jeg kan. Skal jeg være bekymret?

Svar:

Hej Lau

Man skal altid tage det alvorligt når kroppen sender signaler om at noget galt. Jeg tænker ikke nødvendigvis du behøver være bekymret for at det er noget alvorligt, men det er alligevel noget du bør få tjekket.

Jeg ved ikke hvorfor du ikke vil til lægen? Mange piger er nervøse for at skulle have undersøgt underlivet, og måske er det også det der bekymrer dig? Med de symptomer du beskriver vil din læge med meget stor sandsynlighed bede om en urinprøve, og spørge lidt yderligere ind til dine symptomer. Jeg tænker det kan være nok til at din læge kan give dig et svar på hvad svien skyldes og hvad du kan gøre.

Blære betændelse kan godt gå over af sig selv, men det kan også gå den anden vej, og udvikle sig. Og måske er det slet ikke blærebetændelse men noget helt andet. Kønssygdom eller svamp kan også give lignende symptomer, så se at få ringet til lægen, så du kan få svar, ro i maven og komme af med svien.

Venligst Julie

Julies billede
Julie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål