sveder meget

brevkassespørgsmål

sveder meget

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år

Hej. Je er 12 år, og er så småt ved at komme i puberteten. Jeg går til gymnastik på eliteplan og træner op til 5 gange om ugen sammen med nogle andre piger der op til 4 år ældre end mig. Det kan være ret hårdt, at lever op til dem, og jeg vil jo gerne gøre et godt indtryk på dem, når nu der ikke er nogen på min egen alder. Vi har det egentlig også ret godt sammen og er ret tætte (de er enormt søde) Men jeg et virkeligt stort problem med sved, som gør at jeg bliver lukket lidt ude. Jeg kan mærke at de undgår mig sådan helt diskret, og jeg kan godt forstå dem, men det gør mig alligevel rigtig ked af det, og om aftenen efter træning græder jeg mig selv i søvn. Jeg prøver at dække det ved at tage en svedtransformerende bluse på, men så bliver det faktisk bare endu tydligere. Men også bare når jeg er i skole kan jeg sidde med svedige hænder, og store pletter under armene uden at have gjort noget hårdt. Selv hvis jeg har taget min tykkeste sweater på, kan sveden gå igennem. Det går mig virkelig meget på. Er det noget der forekommer mest i starten af min udvikling, eller skal det være sådan forevigt? håber i kan hjælpe. Knus

Svar:

Hej med dig,

Hvor er det fedt du dyrker sport på eliteplan, fortsæt endelig med det :-)

Jeg kan godt forstå du har det som du beskriver og det er rigtig godt du prøver at finde ud af, hvad du kan gøre ved det. Det er dejligt at høre, at du trods alt har et godt og tæt forhold til de andre piger også.

Først og fremmest har du ret i, at din alder og det at du er trådt ind i puberteten, overgangen fra barn til ung pige, kan være en stor årsag til, at din svedproduktion er så høj. Det vil formentlig ændre sig i takt med, at du bliver ældre og kroppen finder sin egen balance. I vores læge brevkasse er der faktisk blevet skrevet et spørgsmål der minder lidt om dit, så måske kunne du se om der er noget her du kan bruge. Link.

Hvis du ikke syntes du kan bruge nogle af de svar der, kan du besøge din læge og beskrive det du har skrevet her i brevkassen. Snak med din mor og far og få dem til at gå med, så du har nogle der kan hjælpe med hos lægen.

Jeg håber du får løst dit problem og held og lykke med din videre træning.

Vh

Claus