Svært på efterskole

brevkassespørgsmål

Svært på efterskole

brevkassespørgsmål af
Julie
15 år
Oprettet 4 år 6 måneder siden

I må hjælpe mig.

Jeg er en 15 årig pige som går i 9 klasse på efterskole. Det går godt socialt, men jeg er langt fra tryg her. Jeg har en kæreste og en familie jeg savner helt vildt meget. Jeg har glædet mig til efterskole siden 5 klasse. Jeg er ked af det hver aften og jeg synes at det hele er hårdt. Jeg kan slet ikke sove om natten for snorken og en masse forskellige lyde. Jeg bliver irriteret over ingen ting med lyde og når der er mennesker hele tiden, jeg har brug for ro i hovedet, og det får jeg aldrig her. Jeg savner bare det derhjemme.

Det er svært at sige det til mine forældre, da de har glædet sig sådan til jeg skulle afsted. Jeg vil så nødig skuffe dem.

Svar:

Kære Julie.

Mange tak for dit brev. Hvor er det godt at høre, at det går godt rent socialt på efterskolen. Det må trods alt være rigtig rart, at det sociale spiller. Når man starter på efterskole kan det sociale være rigtig svært i starten, så det er rigtig sejt, at du allerede har det godt socialt. Men det lyder selvfølgelig ikke særlig rart, at du slet ikke føler dig tryg på efterskolen, og at du både savner din kæreste og din familie rigtig meget.

Jeg tror, at de fleste elever der starter på en ny skole, og specielt når det er på en efterskole, hvor man samtidig også er flyttet væk fra sin familie og sine vante rammer og rutiner, vil opleve, at føle sig utryg i starten og savne folk derhjemme. Der er mange nye indtryk du skal fordøje og derfor er der ikke noget at sige til, at du føler dig ekstra sårbar lige nu. Derfor kan jeg kan godt forstå, at du kan blive ked af det og savner det derhjemme. Det kan godt tage lidt tid at lande et nyt sted, og vænne sig til en helt ny hverdag, som man skal når man starter på efterskole. Så måske det hele vil være lidt nemmere og se lidt mere lyst ud når der er gået lidt længere tid? For mange vil det blive lidt nemmere og man vil føle sig mere tryg og også komme til at føle sig hjemme, når der er gået lidt tid og man har vænnet sig til sin nye hverdag.

Det lyder ikke særlig rart, at at du er ked af det hver aften og at du synes det hele er hårdt, samtidig med at du ikke kan sove fordi der er en masse nye lyde. Det er selvføleglig ikke meningen, at du skal være ked af det hver aften, og du skal helst have det godt det meste af tiden med at være på efterskolen, og selvføleglig skal du også kunne sove om natten. Det lyder som om, at det fylder rigtig meget lige nu og er svært. Derfor kan jeg godt forstå, at du indimellem kan have brug for at få ro i hovedet. Det kan være, at du kan finde nogle steder på skolen, hvor er der er lidt mere roligt og hvor du kan gå hen og lige være lidt dig selv, når du kan mærke at du har brug for lidt ro? Det kan også være at det ville være dejligt at gå en tur i naturen? Det er også helt okay at trække sig tilbage engang imellem og sidde lidt på sit værelse, tage en lur, høre noget musik, tegne eller hvad du nu kan lide at lave. Måske kan det hjælpe lidt med at få noget ro i hovedet.

Jeg kommer til at tænke på, om der er en lærer på efterskolen som du føler dig særlig tryg ved eller har haft lidt mere at gøre med, som du kunne have lyst til at snakke med og fortælle hvordan du har det? Det kan også være at der er en eller flere af de andre elever, som du har snakket lidt mere med, har tillid til og som du har lyst til at fortælle det til? Det hjælper altid at snakke med nogen om, hvilke følelser man går rundt med indeni og hvordan man oplever tingene. Jeg er sikker på, at enten en lærer eller en af de andre elever vil kunne genkende de ting du fortæller om hvordan du har det lige nu. Og jeg er helt sikker på, at du ikke er den eneste der har det sådan.

Det kan også være at det ville være meget rart at ringe hjem til dine forældre og snakke med dem om, hvordan du har det? Selvom både du og dine forældre har glædet sig længe til at du skulle afsted på efterskole, er det helt okay at det indimellem kan være svært. Jeg tror ikke at dine forældre vil blive skuffede over, at du savner det derhjemme lige nu. Måske vil det omvendt være dejligt at kunne snakke om det og så kan det være, at de kan hjælpe dig og snakke med dig om, hvad du kan gøre, for at det vil være rart at blive på efterskolen.

Jeg håber, at din drøm om at gå på efterskole vil blive indfriet og gå i opfyldelse og at det kommer til at blive rart og trygt at være der. Jeg håber, at du kunne bruge mit svar. Du er også altid velkommen til at skrive i vores 1-1 chat.

De bedste hilsner fra

Gro.

Gros billede
Gro fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål