Svært liv
brevkassespørgsmål af
Viola
12 år
Hej jeg er en pige på 12 år. Jeg syens mit liv er lidt svært min mor har det svært lige for tiden og er ret sur. Min lille bror gøre hele tiden så jeg får skæld ud af mine forældre og i skolen har jeg det også meget svært. Jeg bliver konstant kaldt for en fed so eller en grim kælling og jeg har kun en jeg kan stole på. Hun er min bedste ven. Alle andre piger og drenge kan jeg ikke stole på de har gjordt nogle virkelig lede ting som fx at tage fat i mit hår og hive mig ned på gulvet så der er begyndt og komme blod ud fra mit hoved og pigerne bagtaler mig for vildt? Jeg tror at jeg er begyndt at få problemer med min vægt jeg spiser aldrig selvom jeg væger 36 kilo og er meget usikker på mig selv. På tik tok har jeg over 3000 følgere så der får jeg også hate hvad skal jeg gøre??

Svar:
Kære Viola
Jeg er virkelig ked af at høre, at du har det sådan. Det lyder til, at du ikke har fred og ro i hverken skole eller derhjemme og at du har svært ved at finde tryghed. Det er aldrig rart at være udsat for mobning, at blive kaldt øgenavne og blive hevet i håret, som du oplever. Det er jeg rigtig ked af, at du går igennem. Desværre er der nogle, der giver andre en bestemt rolle i klassen/skolen og nogle gange er det en rolle, som man ikke selv ønsker at have. Det kan være roller som den sjove, den kedelige eller andre roller, som er svære at komme ud af igen. Men det er ikke det samme, som at det er umuligt. Jeg kan godt forstå, at du synes, at det hele er svært og at du ikke helt ved, hvad du skal gøre i den situation, du er i. Derfor er jeg også glad for, at du har taget dig tid og mod til at skrive herind til os i brevkassen.
Først og fremmest er jeg rigtig glad for at høre, at du har en veninde, som du kan stole på. Når tingene er svære, er det dejligt, at man har en ven eller veninde, som er der for én. Mon du snakker med din bedste veninde om, hvordan du har det? Ville det være en mulighed for dig? Det er vigtigt for mig at understrege, at det, som du bliver udsat for, ikke er din skyld. Der er ikke noget galt med DIG. Derimod er der noget galt med den måde, som klassen er sammen på. Du har ikke nævnt, om dem, der bagtaler dig, kalder dig øgenavne eller hiver dig i håret, er fra din klasse, men jeg forestiller mig, at de ting du beskriver foregår i klassen, når du er i skole. Grunden til at jeg tænker det er, at mobning oftest foregår der, hvor man bruger aller mest tid. Mon du har forsøgt at snakke med din lærer eller dine forældre om, hvordan du har det i skolen, og hvad du oplever? Er det mon noget, du kunne have mod til at gøre? Det er altid de voksnes ansvar at hjælpe med at få stoppet mobning. Forældre, lærer, pædagoger osv. Men de voksne kan ikke hjælpe, hvis de ikke ved, hvad der foregår. Hvis du endnu ikke har snakket med dine forældre eller lærer endnu, vil jeg opfordre dig til at gøre det. Hvis det kan være svært for dig at tage hul på sådan en samtale, kunne det måske være en mulighed for dig at tage din bedste veninde med? Hun kan måske sidde ved siden af dig, når du skal fortælle det? Måske vil det også være en mulighed at give dine forældre eller din klasselærer (eller en anden lærer, du er tryg ved) den besked, som du har sendt til os? På den måde skal du ikke fortælle det med ord, men i stedet læser de voksne det for sig selv. Måske er det også en mulighed? Jeg forestiller mig, at det ville være rart for dig at få talt med de voksne, du  har omkring dig. Når man ikke snakker om sine problemer, kan de vokse sig større i hovedet, fordi man kommer til at tænke rigtig meget over dem og måske også få ondt i maven. Er det mon sådan, du har det?
Du nævnte, at du er ved at få problemer med din vægt, at du aldrig spiser og lige nu vejer 36 kg. Når man ikke har det særlig godt mentalt eller følelsesmæssigt, er der mange, der oplever, at de får en nedsat appetit. Der sker nemlig en masse ting i kroppen, når man ikke har det godt og måske er ked af det hele tiden. Jeg tænker, at det at snakke med nogle voksne om dine problemer, vil kunne hjælpe dig på også at få din appetit tilbage. Simpelthen fordi jeg tror, at du får det bedre af det. Måske har du også mulighed for at ringe til lægen og snakke med ham/hende om det? Lægen ved rigtig meget om, hvordan kroppen fungere, og jeg tænker, at han/hun kan snakke med dig om det, at du ikke spiser. Eller måske spiser meget mindre end du plejer. Mon du har mulighed for at snakke med lægen? Du har taget et meget, meget stort og rigtig modigt skridt ved at skrive ind til os her. Jeg håber, at du har mod på at tage skridtet videre og tale med de voksne, som du har omkring dig.
Hvad angår Tik Tok ved jeg, at der er nogle indstillinger, man kan lave ift. at styre, hvem der skal følge én. Det er ikke rart, at du får hate på Tik Tok og det er jeg rigtig ked af, at du oplever. Jeg ved, at man kan installere det sådan, at man f.eks. laver en privatprofil eller blokere de beskeder eller kommentarer, som er negative. Hvad tænker du om at lave sådan nogle indstillinger på din Tik Tok profil? På den måde kan du selv sortere i og kontrollere, hvem der skal følge dig og hvilke kommentarer eller beskeder, som du vil acceptere. Selvom du har over 3.000 følgere på Tik Tok, kan det være en idé for dig måske at lave en privat profil for, at du sorterer dem væk, som giver dig hate. Mon det er noget, du kan overveje? Center for Digital Pædagogik har skrevet en artikel om, hvordan man kan lave sine privatindstillinger på Tik Tok. Du kan prøve at læse om det her. Tik Tok har også en støtteside, hvor man kan finde hjælp til at lave privatindstillinger. Linket til det kan du finde her.
Jeg kan godt forstå, at du synes, at det er ubehageligt, at din mor er sur og jeg kan godt forstå, at det smitter negativt af på resten af familien. Du nævner, at din mor har det svært, og derfor kunne jeg forestille mig, at hendes dårlige humør ikke har noget med dig eller din lillebror at gøre. Jeg tænker derfor, at det er vigtigt, at du husker på, at din mors dårlige humør måske handler mere om, at hun har svært ved at håndtere det, som hun har det svært med for tiden. Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med din mor om, hvordan det påvirker dig, at hun er ret sur? Du kunne måske fortælle hende, at du bliver ked af det og oveni bliver ked af, at du ofte får skæld ud over din lillebror? Eller måske er det en mulighed at snakke med din far om det? Det kan måske være rart for dig at få støtte fra din far ift. det, at din mor har det svært og er sur. Jeg tænker også, at det ville være rart for dig, at dine forældre (eller bare én af dem) ved, hvordan du bliver påvirket af situationen derhjemme. Jeg er sikker på, at dine forældre ikke giver dig skæld ud for at gøre dig ked af det, men de ved måske ikke, hvad der foregår mellem din lillebror og dig? Som jeg nævnte før, kan det være svært for de voksne at hjælpe én, hvis de ikke ved, hvordan man har det. Giver det mening?
Jeg vil igen rose dig for, at du har skrevet her ind til os. Det er simpelthen så sejt af dig, og jeg håber, at du kan bruge nogle af de ting, der er blevet skrevet her. Hvis du har lyst, er du også velkommen til at komme ind på vores chat, hvor du anonymt kan chatte med én af vores rådgivere. Har du brug for at snakke med en voksen gennem telefon, kan du måske også overveje at ringe til Børnetelefonen på nummeret 116111.
De bedste hilsner
Malou