Svært at komme videre i livet uden arbejde
brevkassespørgsmål af
Karo
18 år
Hej, jeg sidder og har et mindre sammenbrud over hvor svært det egentligt er at finde arbejde. Jeg har snart været i gang med jobansøgningen i 5 måneder uden held. Jeg er ikke så kræsen når det gælder arbejde og har prøvet at søge adskillige steder, så som butikker, restauranter, produktion osv. Jeg har desuden også prøvet at sende min ansøgning til dem, men også været ude og uddele ansøgninger. Dog pga. persondataloven, så må man ikke aflevere ansøgninger i hånden og skal derfor sende over mail. Føler at uden arbejde, så kan jeg ikke få opfyldt mine drømme. Jeg har en plan om at rejse inden studie, og efter flytte til min studieby for at studere. Dog uden penge, kan jeg ikke engang studere, da jeg ellers også skal betale for transport. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre med mit liv lige pt. og har intet at se frem til. Jeg har ingen hverdag og sidder bare derhjemme uden at lave noget. Jeg har prøvet at finde noget andet jeg kan lave i mellem tiden, men jeg kommer ikke rigtigt videre i livet med det. Jeg er bare træt af at vente og er ved at miste håbet. Ved ikke hvad jeg skal gøre herfra

Svar:
Kære Karo
Lad mig starte med at sige: Mega fedt, at du er så på og aktiv i din søgen efter et arbejde! Det lyder for mig som om, at du gør rigtig meget af det rigtige. Du er aktiv, du er ikke kræsen, du søger bredt, og derfor tænker jeg, at der nok skal komme et job til dig på et tidspunkt. Men jeg forstår også godt, at ventetiden dertil er enormt frustrerende og svær at være i, specielt når man ved, at det har betydning for de drømme og mål, som man ellers har. Derfor vil jeg prøve at komme med nogle af de gode råd, som jeg selv har fået:
- Snak med folk, som du kender eller der hvor du bor og fortæl dem, at du søger arbejde. Så kan de holde øjne og ører åbne for dig, og anbefale dig, hvis de hører om et job, som kunne være relevant. Lidt i samme stil, så er der også mange, som laver et opslag på Facebook og beder deres venner og bekendte om at dele det. Det kan være en rigtig god måde at nå ud til folk og måske høre om nogle jobs før de bliver slået op, så alle kan søge dem.
- Det lyder som om, at du har prøvet at sende det, som man kalder uopfordrede ansøgninger. Det vil sige ansøgninger, som man giver til arbejdspladser, som ikke aktivt søger en ny ansat, men som man alligevel tænker måske kunne få brug for en på et tidspunkt. Det er f.eks. i tøjbutikker eller fødevarebutik eller som vikar i SFO eller børnehave eller lignende. Et rigtig godt tip, hvis man sender uopfordrede ansøgninger det er at kigge forbi eller ringe til arbejdspladsen et stykke tid efter, sådan f.eks. efter en uge eller 14 dage, fordi det viser noget engagement, og det viser, at man tager det seriøst og ikke bare sender ansøgninger på må og få.
- En ting der også kan betyde en del, der er måden, som man har stillet sit CV og ansøgning op på. Folk, som læser ansøgninger, læser typisk rigtig, rigtig mange. Derfor læser de ikke alle ansøgninger fra start til slut. Ofte er det sådan, at man måske kun skimter forsiden, og så er det, de ansøgninger, som er interessante allerede på første side, som så faktisk bliver åbnet op og læst. Jeg har fundet et par artikler, som har nogle gode råd til ansøgninger: her og her.  Det kan være, at de kan hjælpe dig lidt.
Jeg håber, at de her råd kan hjælpe dig lidt i din jagt på et arbejde, for jeg kan godt forstå, at det er træls at gå og vente. Men du skriver, at noget af det, som presser dig det er, at du føler, at hvis du ikke finder et arbejde snart, så kan du ikke få opfyldt dine drømme f.eks. om at rejse inden studie, og jeg forstår virkelig godt frygten. Men jeg tænker, at det er vigtigt at huske på, at der er flere veje til Rom, og selv hvis man ikke har råd til selv at betale for en udenlandsrejse, så kan der stadig være andre måder at se verden på. Det kan f.eks. være, at man kan rejse som frivillig med til nogle lande og lave noget frivillig arbejde, man kan arbejde som au pair, man kan måske rejse på en anden måde end, man lige havde tænkt. F.eks. kan interrail rejser med tog i Europa nogle gange gøres billigere, end hvad man ellers lige havde tænkt.
Jeg håber, at mit svar kan give dig nogle ideer til din forsatte jobsøgning, og at du kan få lidt ro i maven. Jeg ønsker dig alt det bedste, og jeg krydser fingre for, at der snart er et job med lige præcis dit navn på!
Mange håbefulde og positive tanker
Amanda