Svært i skolen
brevkassespørgsmål af
Ukendt
13 år
Hej! jeg er en 13 år gammel pige der lige er flyttede skole. Jeg har det ikke så godt i skolen da  jeg føler mig meget uden for, og føler ikke rigtig at der er nogen der virklig kan forstå hvordan jeg har det.
På den nye skole jeg er flyttet til, går pigeren meget i små grupper som er meget låste.  Jeg vil rigtig gerne med ind i en gruppe så jeg ikke føler mig så ensom, men hver gang jeg prøver at komme ind i en gruppe tager de mig ind i en dag og så næste dag er jeg alene igen.
hvad skal jeg gøre?
- Ukendt

Svar:
Kære dig.
Mange tak for dit brev. Hvor er det godt, at du har skrevet herind. Det lyder ikke rart, at du ikke har det særlig godt i skolen og at du føler dig meget udenfor og ensom. Det må være nogle rigtig svære tanker og følelser at gå rundt med - især når du også lige har flyttet skole, og derfor er helt ny.
Det er aldrig rart, når man ikke har nogen at være sammen med i skolen og i frikvartererne. Jeg synes, det er sejt af dig, at du skriver, at du har prøvet at gøre noget for at komme med ind i en gruppe. Det er ikke alle, der prøver at gøre noget, så det er rigtig sejt af dig.
Jeg tænker, at du kan prøve at finde en leg eller aktivitet, som du vil have andre med i. Så kan du spørge de andre, om de vil være med til det du laver. På den måde inviterer du de andre til at være sammen med dig, så det ikke er dig, der skal spørge, om du må være med. Du kan måske også prøve at invitere nogle af dem fra din klasse til at lave nogle ting? En filmaften hjemme ved dig, tage et sted hen, i biografen, ud at skøjte eller lignende? Nogle gange kan man selv prøve at være den, som tager initiativ og ligesom får sat gang i et venskab.
En mulighed er, at fortælle en lærer som du føler dig tryg ved, hvordan du har det, og at du føler dig meget alene. Du kan fortælle læreren, at du føler dig udenfor, fordi at de andre piger er i nogle meget låste grupper, som er svære at komme ind i og som derfor gør, at du føler dig ensom. På den måde kan din lærer finde ud af, hvad der kan gøres, for at pigerne ikke danner de her låste grupper, og på den måde står du heller ikke helt alene med det.
En anden mulighed er, at du kan sige det til din mor eller far. Det er helt op til dig selv, om du har lyst tll det, men tit er det godt, når ens forældre ved, hvordan man har det i skolen - også når man ikke har det så godt. Du kunne enten sige til dem, at du gerne vil tale med dem om noget, og så fortælle dem, at du ikke har det så godt i skolen, fordi de andre ikke vil være sammen med dig.
Hvis det kan virke for svært at sige det direkte til dem, så kan du også skrive et brev og lægge det til dem. Nogle gange kan et brev gøre det lettere at snakke om noget, som man synes er lidt svært. For når noget er skrevet ned, kan det føles som om, at det så er sagt og så kan man nogle gange bedre tale om det derfra. Dine forældre vil sikkert også kunne hjælpe dig med, hvad du kan gøre, eller også kan de snakke med en af dine lærere og gøre dem opmærksom på det.
Jeg håber, at du kan bruge svaret og at du finder nogen, der gerne vil være sammen med dig. Det fortjener du!
De bedste hilsner fra
Laura.