Bliv tættere med folk i den nye klasse

brevkassespørgsmål

Bliv tættere med folk i den nye klasse

brevkassespørgsmål af
Laura
17 år
Oprettet 3 år 5 måneder siden

Hej : )

For lidt mere end en måned siden startede jeg i ny klasse på gymnasiet. Helt generelt er jeg glad for klassen, og jeg synes også at der er mange søde piger som jeg godt kunne tænke mig at blive gode venner med. Problemet er bare at selv om der er mange i klassen som jeg snakker godt med, så føler jeg bare ikke at det går hurtigt nok med at blive gode venner med dem.  Næsten lige meget hvem jeg snakker med, så synes jeg at der er nogle andre som de er meget tættere med. Det gør det også lidt sværere at mange i klassen har nogle som de kendte i forvejen, mens jeg var helt alene.

Jeg føler mig altså bagud i forhold til at lære de andre at kende. I min grundforløbsklasse blev jeg meget hurtigere tæt med de andre piger end jeg er nu. Hvordan bliver jeg gode venner med nogle af dem i min nye klasse? Og er det normalt at jeg stadigvæk ikke har nogle rigtige venner i klassen efter 5 uger?

For nogle dage siden var 5 af de piger, som jeg selv synes, at jeg snakker godt med, også på café sammen- og jeg blev bare ret ked af, at jeg ikke også var blevet spurgt om jeg ville med? Eftersom jeg snakkede med flere af pigerne kort før de tog på café, men først fandt  ud af, at de var taget afsted bagefter.

Svar:

Hej Laura.

Tak for dit brev.

Det er godt at høre, at du er glad for din nye klasse og at der er mange søde piger, som du kan se dig selv blive venner med. Det lyder rigtig positivt. Jeg kan forstå, at de andre piger måske kender hinanden fra deres grundforløbsklasse og derfor er de naturligt mere tætte. Så jeg kan godt forstå, at du får følelsen af at "være bagud". Men jeg synes det lyder til, at der også er plads til dig i de venskaber, da du giver udtryk for at du taler godt med mange fra din klasse. Dog kan jeg virkelig godt forstå at du blev ked af, at du ikke var inviteret med på den tur de 5 piger havde på café. Det er aldrig rart at føle sig uden for fællesskabet og særligt et fællesskab, som jeg fornemmer, at du rigtig gerne vil være en del af. Det kan være at de slet ikke havde tænkt på, at du gerne ville med? Måske du næste gang kunne give udtryk for at du rigtig gerne vil med, når nogle af pigerne laver noget sammen. Det kunne være ved at spørge ind til hvad de lavede i går eller hvad de har af planer efter skole og så få sagt, at det lyder som noget du også ville synes var hyggeligt/sjovt osv.

Når du spørger om hvordan du kan blive gode venner med de andre fra din klasse kan jeg råde dig til, at starte med at finde ud af om I har nogle fælles interesser. Mange synes det er nemmere at møde andre, når man har noget at være fælles om. En aktivitet, en hobby eller sport. Hvis du kunne finde ud af hvad dine klassekammerater interesserer sig for, så kan det være en rigtig god begyndelse. For at finde ud af det skal du være nysgerrig og turde spørge ind til dine nye klassekammerater. Du kunne spørge hvad de laver i deres fritid, hvilken serie der er deres yndlings lige nu eller hvad de har af planer i weekenden. Spørg og lyt! Så kan det være at I finder ud af, at I har noget tilfælles. Det kræver mod at tage kontakt til andre, som man måske ikke kender så godt. Man kan have en frygt for at blive afvist. Men for mig lyder det til, at du synes du er landet i en god klasse, hvor du føler dig tryg nok til at gøre dette. Og mod har du også, da du jo har skrevet dette fine brev. Det er mega sejt! Jeg er sikker på, at andre som du sidder med nogle af de samme spørgsmål og tvivl.

Det tager tid at opbygge tætte venskaber. Og i en ny klasse er det helt almindeligt, at man lige skal bruge ekstra energi og tid på at lære hinanden at kende. Men det kræver også at man tør sætte sig selv i spil. At man tør være nysgerrig, spørge og lytte. Du kan også overveje hvad der gjorde, at du hurtigere blev tæt med dem fra dit grundklasseforløb. Var der noget særligt I var fælles om? Eller kom I de samme steder i fritiden? Det kan være en god idé at tale med nogle af dem om hvordan du har det. Eller nogen andre i din familie og dermed lige få delt dine tanker. Nogle får også meget ud af, at tage en snak med studievejlederen eller en lærer. Studievejlederen og lærerne er vant til at tale med  andre, som helt sikkert har stået i samme situation som dig.

Til sidst vil jeg sige, at du skal tro på, at dine nye klassekammerater godt gider være sammen med dig! Og den tætte veninde/ven du savner lige nu, det tager tid at få opbygget. Men vær nysgerrig, spørg og lyt.

Håber du kan bruge mit svar.

De bedste hilsner, Lisa.

cyberhuslisabjs billede
Lisa fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål