suppe vs fast føde

brevkassespørgsmål

suppe vs fast føde

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år

hej med jer.. først og fremmerst tak fordi I er herfor alle os unge :) Jeg vil høre, om man vil tabe sig af at spise suppe i stedet for 'rigtige' måltider, eller om det egentlig ender med at give det samme resultat.. Mvh mig

Svar:

Hej.

Det er et virkelig godt spørgsmål du stiller, for der er rigtig mange suppekurer derude, og det kan godt være svært at vide om og hvordan de "virker".

De fleste supper er lavet på en masse grøntsager og lidt eller intet kød. Næsten alle grøntsager er  meget kaloriefattige (og fedtfattige), blandt andet fordi de fleste mest af alt består af vand. Desuden vil man ved at skære ned på kødet (især oksekød) samtidig spare på fedtet. Af de to grunde, vil supper ofte indeholde færre kalorier end fx. spaghetti og kødsovs.

Hvis man erstatter andre mere kalorieholdige måltider med suppe, vil man på den måde opnå et vægttab. Supper er som regel fyldt med vitaminer (fra grøntsagerne) og har et lavt indhold at mættet fedt (fra kød og mejeriprodukter), så de kan være en rigtig god del af en sund kost også ved vægttab.

Mange supper har derudover et lavt indhold af protein (hvis de ikke indeholder kød eller linser/bønner) og fedt (dog indeholder de ofte det sunde umættet fedt fra olier og grønt/nødder) og man kan derfor kunne risikere at man ikke får nok protein og fedt, hvis man spise suppe til de fleste måltider. Der er desuden flere undersøgelser der viser at fødevarer i flydende form ikke mætter lige så meget som hvis de er i fast form.

Supper er altså en god og sund måde at skære ned på kalorierne hvor man samtidig får en masse gode vitaminer, men det handler om alt med måde, og ikke erstatter alle måltiderne med suppe. Så kører man nok også temmelig træt i flydende mad.

Det er forresten rigtig dejligt at høre at du er glad for hjælpen her i cyberhus, så bliv endelig ved med at bruge os!

Rigtig god sommer.

Mange hilsner

Anne Marie