Sundhedsjournal
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej
Sidste år var jeg inde hos min læge nogen gange, fordi jeg ikke havde det så godt. Og min læge testede mig fx for depression. Nu her gad jeg så godt vide hvad min læge egentlig har skrevet om mig i min sundhedsjournal, så jeg loggede ind på sundhed.dk. Og jeg kan se en oversigt over mine konsultationer hos min læge, hvor der står "samtaleterapi" som ydelse.. og så står der fx "psyk.m.test", hvilket jeg går ud fra er depressionstesten. Men så står der også priser.. fx står der 399kr ved hver af de 3 gange jeg var inde og snakke med hende, som de har kaldt samtaleterapi. Men hvorfor står der en pris? Det er da gratis at tage til lægen.. jeg skulle heller ikke betale for det dengang. Og hvorfor kan jeg ikke læse de noter hun skrev om mig? Jeg ved at hun skrev noget ned, fordi jeg kunne se hendes computerskærm og der stod også noter om mig i forvejen fra gangen før, hvor jeg havde været der. Og så kommer jeg til at tænke på, om det kommer til at stå i min sundhedsjournal resten af mit liv? Og hvis jeg nu skifter læge, kan jeg så selv vælge om den nye læge skal kunne læse det?

Svar:
Hej
Tak for dine gode spørgsmål.
Man kan ikke se journalnotaterne fra ens egen læge i sundhedsjournalen. Journalnotater fra hospitalet kan du se. Er du interesseret i at se hvad din egen læge har skrevet skal du spørge din egen læge, som har alle notater stående i et journalsystem. Din læges notater vil blive der resten af dit liv, ja, men hvis du skifter læge, kan du godt bede om, at dine gamle notater ikke sendes videre til den nye læge.
Den pris du kan se på de ydelser der er tilknyttet konsultationerne hos din egel læge, er den pris det offentlige betaler i "løn" til din egen læge. Du har ret i ,at det er gratis for dig at gå til lægen.
Håber du kan bruge svarene til noget.
Med venlig hilsen Marco