Stærke følelser
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Der er en dreng som jeg er blevet rigtig forelsket i. Vi er ikke kærester, men heller ikke bare venner. Her på det seneste er han begyndt at skrive mindre til mig og jeg er den der stort set altid spørg om vi skal være sammen. Det er så frusterende ikke at vide hvad han føler. Alt er fint og normalt når vi er sammen. Vi putter, kysser og har sex, men vil så gerne være kærester med ham. Er så bange for han er ved at miste interessen når jeg hele tiden skal tage intuitiv til st spørge om han vil være sammen. Vi har aldrig snakket om vores følelser for hinanden og nu kan jeg snart ikke holde det ud længere. Jeg er hele tiden nervøs og ked af det fordi jeg er så bange for han ikke gider mig. Det eneste jeg kan tænke på er ham og jeg har mistet interessen for alt andet end ham. Ved ikke hvad jeg skal gøre. Det føles virkelig som om at min krop er flydt med angst og at jeg snart går ned med depression. Hvad skal jeg gøre? Mine forældre er også blevet bekymret fordi jeg har ændret adfærd.

Svar:
Kære du
Jeg kan godt forstå at du er rigtig bange for hvad det mon betyder, når han ikke tager initiativ. Jeg kan også godt forstå, hvis du hurtigt tænker at det er et tegn på at han er ved at miste interessen for dig, for man kan let have tendens til at tænke det værste.
Mit råd er enormt enkelt, og samtidig ret svært. Du er nødt til at beslutte dig for om du kan leve med jeres relation, som den er nu. Noget tyder på at svaret er nej, og så må du tage initiativet til at få afklaring, når det er så tydeligt, at han ikke gør.
Hvis du vil give jer en chance, og have afklaring på hvad der sker mellem jer, tænker jeg, at du er nødt til at fortælle ham hvad du føler for ham. Fortæl hvordan du oplever jeres relation lige nu. At du føler at han trækker sig, og spørg om han kan genkende det. Måske oplever han det slet ikke på samme måde, og så kan det være I har brug for at tage en snak om, hvilke forventninger I har til hinanden. Både i forhold til om I er kærester, venner, en flirt eller noget helt fjerde. Og hvor meget skal I være sammen, skrive Osv.
Det kan også være at han også mærker at han trækker sig, og det kan der jo være mange grunde til. En af dem kan være at han ikke har så stærke følelser for dig. Men det kan også være noget andet,  der slet ikke har noget med dig at gøre. Problemer derhjemme, pres over skolen et eller andet.
Hvis du tør åbne dig, og spørge direkte kan du risikere at få et svar, du bliver ked af, og det gør ondt og er hårdt. Men du kan også få et svar, som giver mulighed for at bringe jer tættere sammen. Både fordi du bedre forstår ham, og fordi han ved præcis hvad du føler og gerne vil.
Det er sindsygt svært fordi det føles sårbart, at åbne sig, og man risikerer at blive såret og ked af det.
Samtidig er det enkelt, hvis du kan mærke at du ikke længere kan rumme den tvivl du har til ham og til jeres forhold. Den bedste måde at blive mere afklaret er ved at spørge mere direkte. At tale om det I ellers ikke har talt om. Du kan vise vejen ved at åbne op, og fortælle hvad du føler og oplever. Jeg tænker at hans svar, vil gøre dig mere afklaret.
Mange hilsner Tanja