Styrketræning

brevkassespørgsmål

Styrketræning

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej. Jeg er en dreng på 15 år som træner håndbold 3 gange om ugen, men jeg syntes bare ikke der er nok styrketræning i vores træning, så jeg kunne godt tænke mig at have et træningsprogram til 2-3 dage om ugen. Så kender du en god hjemmeside hvor de laver et træningsprogram eller kan du lave et til mig? Jeg vil gerne træne hjemme og vil gerne have trænet, bryst, mave, arme og lidt knæ, ryk og ben. På forhånd tak for hjælpen :)

Svar:

Hej med dig..

Det lyder da fedt at du vil styrke nogle af de muskelgrupper, som du bruger rigtig meget i håndbold. Og det er helt fint at du gerne vil gøre det derhjemme, men så er der et par ting du skal huske på.

For det første er det vigtigt at lave øvelserne rigtigt og i de rigtige intervaller, så du ikke får skader. For eksempel skal du sørger for at de enkelte muskelgrupper får mulighed for at hvile imellem din træning. Så hvis du træner bryst og arme om mandagen, så skal du vente mindst 2-3 dage før du træner dem igen. Og måske endnu længere, nu hvor du træner så meget håndbold.

Jeg er i tvivl om du har nogle redskaber eller vægte derhjemme? Eller tænker du at bruge de ting som du lige har i stuen?

Så mit forslag til dig er, at du først snakker med din håndboldtræner, eller måske din idrætslærer i skolen, og høre om de har erfaring med styrketræning og om de kunne hjælpe dig med at sammensætte et program. En anden mulighed er, at du tager en måned i et fitnescenter og får hjælp af en fitnessinstruktør. På den måde kan du også få noget mere erfaring som du så kan tage med hjem i stuen.

Jeg har fundet et par links til et par gode programmer/øvelser, som du også kan få inspiration til. Først et som du nemt kan lave derhjemme... det kan du finde her og det andet her, er fint hvis du har et par vægte derhjemme.

Jeg håber du kan bruge noget af det og god træning.:)

Venlig hilsen

Claus