?
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej Jeg vil gerne uddanne mig til pædagog, men jeg har taget grundforløbet på sosu, og bagefter tog jeg på hovedforløbet i 6 måneder, men droppede ud. Men vil super gerne være pædagog, men kan man komme ind på HF-Enkelfag, når man har været på sosu i et år, eller skal man have en 10 klasse? jeg har nemlig kun en 9 klasse også sosu. men hvis man, tog HF-Enkelfag og man ikke er så god til engelsk, og man ved ikke om man ville kunne klare at skulle have engelsk på B, er der så ikke noget andet man kan, når det engelsk man ikke ville kunne klare og man ville kunne klare alt andet. Hjælp hilsrn Signe-Marie.

Svar:
Kære Signe-Marie
Tusind tak for din mail.
En af måderne at komme ind på pædagoguddannelsen er ganske rigtigt at tage enkeltfag på HF. For at blive optaget på HF skal du blot have afsluttet 9. klasse mindst et år inden, du søger ind. Og det har du jo. De enkeltfag, du skal have og været bestået i, er: Dansk A, engelsk B, samfundsfag C samt ét valgfrit fag på C-niveau. Du skriver, at du ikke er så god til engelsk, men jeg vil sige til dig, at der er gode muligheder for gratis lektiehjælp på VUC.
En anden mulighed du har for at få adgang til pædagoguddannelsen, er først at tage uddannelsen til pædagogisk assistent. På uddannelsen til pædagogisk assistent skal du tage og bestå fagene dansk C, samfundsfag C og engelsk på E.
Da du allerede har studeret et år på en anden uddannelse, kan du springe direkte ind på hovedforløbet på uddannelsen. Hvis det lyder som en mulighed for dig, vil jeg anbefale dig at kontakte en studievejleder på én af Erhvervsskolerne, der tilbyder uddannelsen. Du kan også læse mere her.
Hvis du klikker på linket, kan du i højre side se, at der er informationsmøder rundt om i landet onsdag d. 16. november 2011.
Jeg ønsker dig al mulig held og lykke med dit valg.
Venlig hilsen Tina