Studievejleder
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Jeg vil gerne vide hvad en studievejleder har af uddannelse... altså ved godt de er gymnasielærere. Men tager man en uddannelse for at blive studievejleder også eller kan alle lærere bare blive det? Kan ikke finde noget på google om det..

Svar:
Hej med dig
Det er et virkelig godt spørgsmål, du kommer med. Du nævner ikke, hvilken slags studievejleder, der er tale om, men jeg fornemmer, at du mener, det er på en ungdomsuddannelse. Ungdomsuddannelser er erhversuddannelser eller gymnasiale uddannelser. Man kan selvfølgelig også være studievejleder andre steder, det kan f.eks. være i folkeskolen eller på jobcentre.
De kan have mange forskellige uddannelsesbaggrunde, så det måske lidt svært at give dig et helt præcis svar på dit spørgsmål. Er der en speciel grund til, at du godt kunne tænke dig at vide lidt mere omkring det? Hvis du går med tanker omkring, hvorvidt det kunne være noget for dig, så var det måske en oplagt mulighed at tale med din studievejleder på din skole. Din studievejleder kan måske fortælle dig lidt omkring, hvilken uddannelse vedkommende har, men måske også hvad arbejdet går ud på. Du vil på den måde også få svaret på, hvilken uddannelse det kræver, men også de mange forskellige veje til jobbet som studievejleder. Kunne det være en mulighed?
En anden mulighed kunne være, at du tog kontakt til Evejledningen på UGs hjemmeside, hvor du har mulighed for at chatte, ringe eller sende en mail til dem omkring dine spørgsmål angående dit uddannelsesvalg.
Hvis du er interesseret i det, så kan du prøve at undersøge det her
Jeg håber, det kunne hjælpe dig lidt på vej.
De bedste hilsner,
Nikita