Strækmærker
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
jeg er en 13 årig pige, og har fået strækmærker på mine uderlår og baller. Jeg vejer som Jeg skal, så ved ikke helt hvorfor jeg har fået dem. Jeg er bange for andres meningee omkring dem, og er ked af at jeg skal have dem hele mit liv. jeg Ved heller ikke havd jeg skal gøre om sommeren, altså på stranden, og skal mine forældre vide det???

Svar:
Kære dig.
Først og fremmest vil jeg gerne fortælle dig, at det er meget normalt at have strækmærker. De fleste mennsker vil opleve, at få strækmærker på et eller andet tidspunkt i deres liv. Nogle får dog nemmere og flere strækmærker end andre. At få strækmærker har ikke nødvendigvis noget med ens vægt at gøre. Strækmærker kommer for det meste når kroppen vokser. Så både unge piger, unge drenge og voksne der lige pludselig vokser meget hurtigt, kan få strækmærker. Hvis for eksempel en piges bryster eller en drengs overarme vokser meget hurtigt på kort tid, er det almindeligt at få strækmærker på brysterne eller armene. Man kan få strækmærker alle de steder på kroppen, hvor huden kan blive udvidet. Deraf navnet "stræk" mærker. Et af de mest almindelige steder på kroppen at få strækmærker, er på lårene og på ballerne. Så det er helt normalt, at du har fået strækmærker på dine underlår og på dine baller.
Det er helt forståeligt, at du er bange for andres mening omkring dine strækmærker, og at du er ked af, at du har fået strækmærkerne. Det kan være svært at acceptere, når ens krop lige pludselig forandrer sig. Alles kroppe vil ændre sig i løbet af årene, og særligt når man er i puberteten, vil der ske nogle forandringer med kroppen. Strækmærker kan også skyldes hormonændringer i kroppen, og derfor giver det også god mening at du har fået dem nu, hvor du er kommet i puberteten. Det er genetisk betinget hvor nemt man får strækmærker, så der er som sådan ikke noget man kan gøre. Nogle oplever, at strækmærkerne bliver mindre tydelige eller næsten forsvinder, hvis de træner. Så det kan muligvis hjælpe at træne og måske lave lår- og balleøvelser. Som sagt, er det meget normalt at få strækmærker og mange mennekser har strækmærker. Det er derfor ikke noget du skal skamme dig over at have fået, eller være ked af det over.
Du spørger, hvad du skal gøre på stranden til sommer. Til det vil jeg råde dig til, at tage en bikini eller badedragt på som du plejer, og prøve så vidt det er muligt ikke at fokusere på dine strækmærker, men i stedet tænke på, hvor dejligt det er at kunne være på stranden og bade om sommeren, og den frihed og glæde der er i det. Hvis du synes det er svært at glemme dine strækmærker, kan du måske finde en bikini eller badedragt hvor trusserne går lidt længere ned over ballerne og lårene. Du kan også bruge et par shorts eller have en nederdel ud over, hvis det går dig meget på. Men du behøver ikke være bange for andres mening omkring dine strækmærker, for som sagt har de fleste nogle strækmærker et eller flere steder på kroppen.
Du spørger også om dine forældre skal vide, at du har fået strækmærker. Dine forældre har ikke krav på eller ret til at vide, hvordan din krop udvikler sig. Men det kan være, at det vil være rart og være en hjælp at fortælle til dem, eller enten bare din mor eller far, at du har fået de her strækmærker og at du er blevet ked af det over at have fået dem. Ofte kan det hjælpe at fortælle andre om, hvordan man har det, og så kan I forhåbentlig få jer en god snak om det. Måske kan de selv huske hvordan de havde det, hvis de har oplevet at få strækmærker. Det kan som regel hjælpe at høre om andre der har prøvet noget af det samme som en selv.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar og at du får en rigtig god sommer!
De bedste hilsner fra
Gro.