Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Strammet bøjle
brevkassespørgsmål af
Sara
15 år
Hej
Jeg fik min bøjle på den 6 marts, men igår skulle jeg til tandlægen og få sat en ny tråd på der var tykkere men glemte at spørge dem om man skal komme over til dem hver måned for at strammet sin bøjle, da jeg skal have min bøjle på i 4 år. Og når jeg tykkere på noget gøre et bare mega ondt så ved ike om jeg virkelig skal døje med det i 4½ år

Svar:
Hej Sara,
Mange tak for dit spørgsmål.
Al bøjlebehandling er helt individuel og tilpasset den enkelte, men typisk vil man skulle til kontrol hver 6. uge.
Det er ikke hver gang, at man får skiftet tråden. Jeg kan godt forstå, hvis du har haft noget ubehag og haft smerter når du tygger, da du fik en tykkere tråd på - den gør ofte, at tænderne bliver rigtigt ømme de første dage. Du kan sikkert ikke mærke meget til det nu, hvor der er gået lidt længere tid. Men jeg kan berolige dig med, at det bliver meget bedre. Det er altid værst i starten, og især når man overgår fra den første relativt tynde tråd til den tykkere tråd, der flytter mere på tænderne.
Når du kommer til kontrol hos din bøjletandlæge næste gang, så kan du stille de samme spørgsmål. Det er også tandlægens opgave, at svare og vejlede dig omkring din bøjlebehandling.
Du må have rigtig held og lykke med din bøjlebehandling!
Mange hilsner
Birgitte S, Tandlæge