For stram skede?
brevkassespørgsmål af
Anonym1
17 år
Hej jeg er en pige på 17 år, som har gået til ridning i cirka 12 år, jeg er enormt stram forneden og kan godt få 2 fingre ind. Jeg er ikke sexuelt aktiv men skal snart til at have sex og jeg er rigtig RIGTIG bange for at jeg er alt for stram så han ikkr kan komme ind og jeg får alt for mange smerter, kan jeg høre noget for at løsne min skede så den ikke er så stram?

Svar:
Hej med dig
Det er helt naturligt at være nervøs for om det hele nu virker som det skal, og man kan særligt komme i tvivl når man ikke har så meget erfaring med at være seksuel. Så jeg synes det er rigtig sejt at du har skrevet ind til os, og at du deler din bekymring.
Jeg kan berolige dig med at skeden er designet til at kunne udvide sig rigtig meget (tænk på når man skal føde et barn), og at det lyder til at du er helt normal dernede, når du kan få 2 fingre ind. Skeden er bare mere stram, når man ikke har haft sex, og det er også derfor at det godt kan gøre en lille smule ondt når man har sex første gang. Men skeden vil efterhånden udvide sig. Du kan også godt hjælpe det en smule på vej, ved f.eks. at huske at bruge glidecreme når du skal have sex. Glidecreme gør at penis vil have nemmere ved at glide ind i skeden, og selvom det stadig kan gøre lidt ondt første gang, så kan det hjælpe. I den forbindelse er det også vigtigt at man føler sig afslappet og tryg sammen med den man er sammen med. Så derfor er det en god idé at bruge ekstra tid på forspil (at kæle for hinanden før man har sex), så du bliver våd og slapper godt af.
Så mit bedste råd til dig er at I går stille og roligt frem, så du føler dig tryg og afslappet i situationen, og hvis du synes det gør alt for ondt, så tag en pause. Det er helt okay at sige til ham at han skal være forsigtig, og at han skal stoppe hvis du siger det. På den måde kan du vænne dig lige så stille til fornemmelsen af at have sex, og med tiden vil det føles mere naturligt.
Jeg håber at I bruger en masse tid på at udforske hinandens kroppe inden I springer til sex, og hvis du sørger for at fortælle ham om hvad der føles godt og hvad der ikke føles godt, så skal det nok gå.
Husk at du altid er velkommen til at skrive igen, og hvis du er mere nysgerrig, så kan du læse en masse om skeden her
Kærlig hilsen
Signe