Strækmærker
brevkassespørgsmål af
Julia Olsen
12 år
Hej mit navn er Julia og jeg har strækmærker på bryste og ben ved hoften jeg er rigtig ked af dem og jeg ville gøre alt for at fjerne dem men hvad skal jeg gøre for min største drøm er at blive model men jeg vil aldrig kunne blive model vis jeg har strækmærker på min krop

Svar:
Kære Julia,
Jeg kan godt forstå du bliver nervøs for, at dine strækmærker kan ødelægge din drøm om en modelkarriere. Der er rigtig mange unge der føler et stort pres på at se ud på en bestemt måde, men som for mange kan være rigtig svær at leve op til.
Du skriver, at du har strækmærker på bryster og ben, og at du gerne vil have dem fjernet. Strækmærker opstår fx ved hurtig vægtstigning eller hvis man vokser hurtigt i en periode, og så kan det også opstå pga. hormoner i kroppen. Det er en slags "ar" på huden, og derfor kan det være rigtig svært at gøre noget ved. Nogle mener, at det man kalder "bodyrollers" skal kunne hjælpe mod strækmærker og gøre dem mindre synlige, men det er ikke bevist at de faktisk virker. Bodyrollers er sådan en ting man kan rulle på huden hvor der i enden sidder mange små bitte nåle, som kan prikke små huller i huden, og som kroppen dermed gerne vil reparere. Derudover er der flere forskellige cremer som siges at være gode mod strækmærker, men dette er heller ikke bevist at virke. Du kan prøve at søge lidt på det på nettet og se om du kan finde frem til noget der vil passe til dig, men som sagt, er resultaterne meget svingende og produkterne er ofte dyre. Det, der viser sig at virke bedst til at gøre dem mindre synlige, er motion. Det kan dog ikke fjerne dem helt, men det kan hjælpe. Med tiden vil de også falme og blive mindre tydelige.
Når der er noget på ens krop som man er ked af, kan det hurtigt komme til at fylde rigtig meget, og jeg kan godt forstå, at du er nervøs for at det kan gå imod en modelkarriere. Men sandheden er, at de fleste piger har strækmærker - også modeller. Det er fuldstændig normalt at have, og langt størstedelen af især kvinder har dem.
Det bliver også mere og mere normalt med mere "naturlige" modeller - modeller der mere ligner helt almindelige mennesker, modeller der har en normal vægt, uren hud og ikke er photoshoppet alt for meget bliver mere og mere populært. Det bliver mere menneskeligt. Og på samme måde tænker jeg også, at strækmærker vil kunne accepteres, hvis en arbejdsgiver mener at modellen ellers er den type de søger.
Du kan prøve at gøre strækmærkerne mindre synlige med fx motion, men derudover synes jeg du skal prøve at acceptere at de er der, og måske se hvordan du kan få dem gjort til en positiv del af din krop. Mal dem, tag billeder eller hvad du evt. kan finde på af kreative løsninger og se om der ikke kunne komme noget fedt ud af det :-) Ingen er perfekte, heller ikke alle de smukke modeller som man ser i bladene.
Mange hilsner
Christina.